Blogger Widgets

Παρασκευή, 24 Ιανουαρίου 2014

                                 '' Το μαύρο κύμα ''    Λουίς Σεπούλβεδα




   Ο Λουίς  Σεπούλβεδα γεννήθηκε 4 Οκτωβρίου του 1949 στο ΟβάγιεΕπαρχία Λιμαρί. Είναι χιλιανός συγγραφέας, σκηνοθέτης, δημοσιογράφος και πολιτικός ακτιβιστής,
Γεννήθηκε στο ΟβάγιεΕπαρχία Λιμαρί. Μετά το γυμνάσιο στο Σαντιάγο,
σπούδασε θεατρική παραγωγή στο Εθνικό Πανεπιστήμιο της Χιλής.
Ο Λουίς Σεπούλβεδα ήταν πολιτικά ενεργός. Διατέλεσε ηγέτης ενός φοιτητικού κινήματος και στο Σαλβαδόρ Αγιέντε στο τμήμα των πολιτιστικών θεμάτων, όπου ήταν υπεύθυνος για μια σειρά από φθηνές εκδόσεις για το ευρύ κοινό. Επίσης, ενήργησε ως μεσολαβητής της κυβέρνησης και των επιχειρήσεων της Χιλής.
Μετά το πραξικόπημα της Χιλής του 1973 που έφερε στην εξουσία τον Αουγούστο Πινοσέτ φυλακίστηκε για 2,5 χρόνια και στη συνέχεια αποφυλακίστηκε υπό όρους μετά από τις πολλές προσπάθειες του γερμανικού υποκαταστήματος της Διεθνούς Αμνηστίας και κρατήθηκε υπό κατ 'οίκον περιορισμό.
Κατάφερε να δραπετεύσει και έζησε υπόγεια για ένα χρόνο περίπου. Με τη βοήθεια ενός φίλου ο οποίος ήταν επικεφαλής της Aliance Française στο Βαλπαραΐσο έστησε μια θεατρική ομάδα που έγινε η πρώτη πολιτιστική εστία αντίστασης . Ο ίδιος συνελήφθη εκ νέου και να δοθεί μια ποινή ισόβιας κάθειρξης ( αργότερα μειώθηκε σε είκοσι οκτώ χρόνων ) για την προδοσία και την ανατροπή .
Το γερμανικό τμήμα της Διεθνούς Αμνηστίας παρενέβη και πάλι και φυλάκιση η ποινή του μετατράπηκε σε οκτώ χρόνια εξορίας , και το 1977 έφυγε από τη Χιλή,για να πετάξει στη Σουηδία , όπου υποτίθεται ότι δίδαξε την ισπανική λογοτεχνία . Κατά την πρώτη στάση στο Μπουένος Άιρες δραπέτευσε και κατάφερε να πάει στην Ουρουγουάη . Επειδή οι πολιτικές καταστάσεις στην Αργεντινή και την Ουρουγουάη ήταν παρόμοιες με αυτές στην πατρίδα του, ο Λουίς πήγε στο Σάο Πάολο στη Βραζιλία και, στη συνέχεια, στην Παραγουάη . Έπρεπε να φύγει και πάλι , λόγω του καθεστώτος της τοπικής και εγκαταστάθηκε τελικά στο Κίτο στο Εκουαδόρ επισκεπτών του φίλου του Χόρχε Ενρίκε Αδούμ (Jorge Enrique Adoum) . Σκηνοθέτησε το θέατρο Alliance Française , ίδρυσε μια θεατρική εταιρεία και έλαβε μέρος σε μια εκστρατεία της UNESCO να αξιολογήσει τον αντίκτυπο του αποικισμού στους Ινδιάνους Σουάρ (Shuar).
Κατά τη διάρκεια της εκστρατείας μοιράστηκε τη ζωή των Σουάρ για επτά μήνες και ήρθε στην κατανόηση της Λατινικής Αμερικής ως μια πολυπολιτισμική και πολυγλωσσική ήπειρος όπου ο Μαρξισμός διδάχθηκε δεν ισχύει για ένα αγροτικό πληθυσμό που εξαρτάται από το φυσικό περιβάλλον γύρω του . Εργάστηκε σε στενή επαφή με τις ινδικές οργανώσεις και συνέταξε το πρώτο σχέδιο διδασκαλίας γραμματισμού για την ομοσπονδία των αγροτών Ιμπαμπούρα (Imbabura)», στις Άνδεις .
Το 1979 εντάχθηκε στο Σιμόν Μπολίβαρ Διεθνούς Ταξιαρχίας που αγωνίζονται στη Νικαράγουα και μετά τη νίκη της επανάστασης άρχισε να εργάζεται ως δημοσιογράφος και ένα χρόνο αργότερα έφυγε για την Ευρώπη .
Πήγε στο Αμβούργο της Γερμανίας , λόγω του θαυμασμού του για τη γερμανική λογοτεχνία ( έμαθε τη γλώσσα στη φυλακή ), ιδιαίτερα οι ρομαντικοί Novalis και Friedrich Hölderlin και εργάστηκε ως δημοσιογράφος ταξιδεύει πολύ στη Λατινική Αμερική και την Αφρική .
Το 1982 ήρθε σε επαφή με την Greenpeace και εργάστηκε μέχρι το 1987 ως μέλος πληρώματος σε ένα από τα πλοία τους. Αργότερα λειτούργησε ως συντονιστής μεταξύ των διαφόρων κλάδων της οργάνωσης .
 (πηγή: el.wikipedia.org/wiki/Λουίς_Σεπούλβεδα )


















           ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (''το μαύρο κύμα'')
1.Γράψτε τα πιο σημαντικά στοιχεία της ζωής του συγγραφέα που αναδεικνύουν το χαρακτήρα του .

2.Σας δίνονται 2 ενότητες α)''Η Κενγκά.....δηλητηρίαση θαλασσών.'', β)''Η Κενγκά ...ούτε να τις κουνήσει.'' Να δώσετε τίτλο σε καθεμία ενότητα
1η ενότητα:

2η ενότητα:


3.Ποιούς καταριέται ο γλάρος και γιατί; Ποιούς εξαιρεί;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4.Ποια σημασία έχει ο αρχαιοελληνικός μύθος του Ίκαρου την ώρα που η Κενγκά προσπαθεί να αποφύγει το θάνατο;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5.Πώς η θαλάσσια πετρελαιοκηλίδα οδηγεί σε αφανισμό τους γλάρους;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6.Να βρείτε λέξεις κι εκφράσεις με τις οποίες ο Σεπούλβεδα παρουσιάζει τις πετρελαιοκηλίδες.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
7.Να βρείτε τις πιο συγκλονιστικές εικόνες του κειμένου
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
8.Στο κείμενο θίγεται η μόλυνση των θαλασσών και οι επιπτώσεις της στην πανίδα...Αναφέρετε άλλα οικολογικά προβλήματα που γνωρίζετε
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
9.Ο τόπος σας παρουσιάζει περιβαλλοντικά προβλήματα; Αν ναι, ποιά;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
10.Έχετε συμμετάσχει με κάποιον τρόπο( εθελοντισμός, Σύλλογοι, κ.ά.)για την αντιμετώπιση τέτοιων προβλημάτων; Με ποιό τρόπο;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
11.Ποιους τρόπους περιορισμού του προβλήματος θα προτείνατε;(εργασία στο σπίτι)
12.Δημιουργείστε ένα γλωσσάρι με λέξεις που σχετίζονται με'' Περιβάλλον'' 
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
13.Λαμβάνοντας υπόψη και την ταινία κινουμένων σχεδίων, να παρουσιάσετε την προσωπικότητα της Κενγκά και του Ζορμπά.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
14. Λαμβάνοντας υπόψη και την ταινία κινουμένων σχεδίων, να συντάξετε μια περίληψη με σκοπό να χρησιμεύσει στο οπισθόφυλλο του βιβλίου.(εργασία στο σπίτι)
15.Να δώσετε ένα άλλο τέλος στην ιστορία (από το απόσπασμα) (εργασία στο σπίτι)



ΕΡΓΑΣΙΕΣ:

1. ως δημοσιογραφική ομάδα:
Γράψτε ένα ενημερωτικό κείμενο (  word ) στο οποίο να μεταφέρεται η είδηση για μια σύγχρονη καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος
www.wwf.gr
www.greenpeace.gr/org/greece/el/news
www.econews.gr

2.ως περιβαλλοντολογική ομάδα:
Συντάξτε ένα κείμενο στο οποίο να αναφέρεστε στις  οικολογικές
συνέπειες από τη διαρροή πετρελαίου

3.ως Λογοτεχνική ομάδα
Ακούστε το τραγούδι :''Il canto di Kengah'',  εμπνευσμένο από το έργο του Σεπούλβεδα, καθώς και το τραγούδι: ‘’ο εφιάλτης της Περσεφόνης’’ σε στίχους του Ν. Γκάτσου και μουσική Μ. Χατζιδάκι.Να σχολιάσετε σε μία παράγραφο τους στίχους του Ελληνικού τραγουδιού.
Μπορείτε κι εσείς να γράψετε ένα ποίημα  σχετικό με  το περιβάλλον; Αργότερα με τη βοήθεια του καθηγητή της Μουσικής θα μπορούσατε να το μελοποιήσετε.

4.ως μέλη οικολογικού κινήματος:
να βρείτε εικονιστικό υλικό που να σχετίζεται με τη μόλυνση των θαλασσών, τη ζωή των πουλιών και άλλα θέματα σχετικά με την οικολογική καταστροφή ,τα οποία θα συνοδεύουν ένα κείμενο-επιστολή με καταγγελτικό  ύφος στον...........το οποίο θα δημοσιευτεί σε περιοδικό σχετικό
 
www.images.google.gr

www.flickr.com













‘’Ο εφιάλτης της Περσεφόνης’’

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=KOEsZujcdfk   


Εκεί που φύτρωνε φλισκούνι κι άγρια μέντα
κι έβγαζε η γη το πρώτο της κυκλάμινο
τώρα χωριάτες παζαρεύουν τα τσιμέντα
και τα πουλιά πέφτουν νεκρά στην υψικάμινο.

Κοιμήσου Περσεφόνη
στην αγκαλιά της γης
στου κόσμου το μπαλκόνι
ποτέ μην ξαναβγείς.

Εκεί που σμίγανε τα χέρια τους οι μύστες
ευλαβικά πριν μπουν στο θυσιαστήριο
τώρα πετάνε αποτσίγαρα οι τουρίστες
και το καινούργιο πάν να δουν διυλιστήριο.

Κοιμήσου Περσεφόνη
στην αγκαλιά της γης
στου κόσμου το μπαλκόνι
ποτέ μην ξαναβγείς.

Εκεί που η θάλασσα γινόταν ευλογία
κι ήταν ευχή του κάμπου τα βελάσματα
τώρα καμιόνια κουβαλάν στα ναυπηγεία
άδεια κορμιά σιδερικά παιδιά κι ελάσματα.

Κοιμήσου Περσεφόνη
στην αγκαλιά της γης
στου κόσμου το μπαλκόνι
ποτέ μην ξαναβγείς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου