ΓΡΑΦΕΙ Ο Χρήστος Κωνσταντινίδης, ψυχολόγος
ΠΟΣΟ ΣHΜΑΝΤΙΚΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ;
Πηγή: http://www.xronos.gr/detail.php?ID=72254
20.09.2011
ΠΟΣΟ ΣHΜΑΝΤΙΚΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ;
Πηγή: http://www.xronos.gr/detail.php?ID=72254
20.09.2011
Έχει περάσει ήδη μια βδομάδα από
τότε που άνοιξαν τα σχολεία. Κάθε πρωί τα προαύλια γεμίζουν με παιδιά και τα
φροντιστήρια έχουν πάρει φωτιά. Γύρω μας βλέπουμε νέους με τσάντες που
αναπολούν την ξεγνοιασιά του
καλοκαιριού και γονείς σκεπτικούς για την καινούργια σχολική χρονιά και το πώς
θα τα βγάλουν πέρα οικονομικά και πώς θα προλαβαίνουν να τρέχουν τα παιδιά από
το φροντιστήριο για να κάνει αρχαία στο μάθημα γαλλικών!
Όλο αυτό το σκηνικό μας φαίνεται
πολύ φυσικό σε μια εποχή που απαιτεί γρήγορους ρυθμούς και μεγάλη γκάμα
γνώσεων. Οι αλλαγές και οι μεταρρυθμίσεις στη κοινωνία γίνονται πολύ γρήγορα.
Και όπως είναι φυσικό οι αλλαγές κάθε είδους και κάθε εποχής έχουν άμεσο αντίκτυπο στο εκπαιδευτικό
σύστημα. Το σχολείο λοιπόν καλείται να καλύψει απαιτήσεις για όλο και
περισσότερες γνώσεις, με αποτέλεσμα οι μαθητές να αναγκάζονται να ακολουθούν
εξαντλητικούς ρυθμούς εντατικής μελέτης, χωρίς να διαθέτουν ελεύθερο χρόνο για
τον εαυτό τους.
Έχουν λοιπόν τα παιδιά και
ιδιαίτερα οι μαθητές εφηβικής ηλικίας ελεύθερο χρόνο και πόσο σημαντικός είναι
για αυτούς; Οι περισσότεροι ενήλικες θεωρούν την ελεύθερη ώρα του μαθητή χάσιμο
χρόνου, πράγμα εντελώς λάθος. Ο ελεύθερος χρόνος, ειδικά για τον έφηβο, είναι απαραίτητος. Ο νέος βρίσκεται
στο εξελικτικό στάδιο όπου έχει ανάγκη για εσωτερικούς μονολόγους και αναζήτηση
της ταυτότητάς του. Σε αυτή την ηλικία αρχίζει να διαμορφώνει αξίες και
ιδανικά, πεποιθήσεις και ιδεολογίες. Εκεί ακριβώς είναι που αρχίζει να κάνει
σχέδια και όνειρα για τη ζωή και το μέλλον του. Επομένως όσο λιγότερο χρόνο
έχει τόσο λιγότερα και πιο κουτσουρεμένα πλάνα και όνειρα θα κάνει. Επιπλέον
αυτή τη χρονική περίοδο το άτομο αρχίζει συνήθως για πρώτη φορά να ανοίγεται
στην κοινωνία, να επικοινωνεί με τους άλλους με πιο βαθιές συζητήσεις, να
αναπτύσσει πιο σταθερές φιλίες και να αναζητά άτομα του αντίθετου φύλου.
Αντίθετα με τις ανάγκες της
ηλικίας τους, οι έφηβοι μαθητές είναι αναγκασμένοι να τρέχουν για να προλάβουν
σχολικές και εξωσχολικές δραστηριότητες, ξένες γλώσσες και μαθήματα υπολογιστών
και όσα άλλα προγράμματα παρακολουθούν, με αποτέλεσμα ο ελεύθερος χρόνος να
μειώνεται στο ελάχιστο.
Αυτό δημιουργεί στο άτομο
αισθήματα ανασφάλειας και μεγάλου άγχους. Όση ώρα του απομένει ο νέος δεν
προλαβαίνει να κοινωνικοποιηθεί επαρκώς και σωστά και η μόνη διέξοδος μοιάζει
να είναι η τηλεόραση με τα αμφιβόλου ποιότητας προγράμματα και ο ηλεκτρονικός
υπολογιστής που προσφέρει είσοδο σε κάθε είδους σελίδες.
Έτσι οι μαθητές μαθαίνουν να αγνοούν τις προσωπικές σωματικές
και ψυχικές τους ανάγκες. Η έλλειψη
ελεύθερου χρόνου οδηγεί τον κουρασμένο μαθητή σε μηχανικές ενέργειες και σε
μάθηση χωρίς βαθύτερο επίπεδο κατανόησης αυτού που διαβάζει. Με το πέρασμα του
καιρού ο μαθητής οδηγείται σε εξάντληση και πολύ συχνά παρατηρούνται συμπτώματα
κατάθλιψης. Αν το δούμε και σε βάθος χρόνου, οι σημερινοί κουρασμένοι μαθητές
θα γίνουν οι αυριανοί ενήλικες που δεν θα διαφέρουν σε τίποτα από τους
σύγχρονους ενήλικες, αυτούς που φαίνονται καταβεβλημένοι και γεμάτοι ανησυχίες,
και ανεξάρτητα επαγγέλματος τρέχουν να καλύψουν τις δικές τους ανασφάλειες και
συναισθηματικά κενά.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Ποιες είναι οι συνέπειες της έλλειψης ελεύθερου
χρόνου για τους εφήβους;
Να γράψετε την περίληψη του κειμένου.
Να γράψετε τους πλαγιότιτλους των παραγράφων του
κειμένου.
Με ποιες λέξεις ή φράσεις συνδέονται οι παράγραφοι
μεταξύ τους;
Να βρείτε τα αντώνυμα των λέξεων του κειμένου που
υπογραμμίζονται.
Να γράψετε τρεις φράσεις του κειμένου με μεταφορική
/ συνυποδηλωτική σημασία.
Να δώσετε έναν τίτλο στο κείμενο.
δείτε και την ερευνητική εργασία για τον ελεύθερο χρόνο του ΓΕΛ Ευηνοχωρίου
http://blogs.sch.gr/lykevino/2012/05/16/elefth_xronos/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου