Blogger Widgets

Πέμπτη 26 Νοεμβρίου 2015

Ξενοφώντας, Βιβλίο 2. Κεφάλαιο 3. §54-56

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

& 54 – 56 : Εκτέλεση του Θηραμένη


1.      Ποια διαταγή έδωσε ο κήρυκας των Τριάκοντα;
2.      Ποιος ήταν ο Σάτυρος και πώς χαρακτηρίζεται;
3.      Να σχολιάσετε τη δήλωση του Κριτία : «Παραδίδομεν ὑμῖν, ἔφη, Θηραμένην τουτονὶ κατακεκριμένον κατὰ τὸν νόμον.
4.      Να σχολιάσετε τη σημασία της φράσης «εἷλκε μὲν ἀπὸ τοῦ βωμοῦ».
5.      Γιατί η βουλή «ἡσυχίαν εἶχεν»;
6.      Από πού φαίνεται «τὸ φρόνιμον καί τὸ παιγνιῶδες τῆς ψυχῆς» του Θηραμένη;
7.      Να συμπληρώσετε τα κενά του πίνακα.

ενεστώτας
μέλλοντας
αόριστος
παρακείμενος


λαβόντες



ἀπαγαγόντες

ἔχοντες



ἀποθνῄσκειν



ἀπολιπεῖν



γιγνόμενα



ἀναγκαζόμενος




Τετάρτη 25 Νοεμβρίου 2015

Θέατρο στο σχολείο (Μια άχρηστη δράση;)


Του Πάνου Σκουρολιάκου

Ποιος είπε ότι το θέατρο στο σχολειό, στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια δηλαδή εκπαίδευση, ωφελεί τους μαθητές; Ποιος είπε πως η δραματουργία, η υποκριτική, το εικαστικό ή μουσικό μέρος μιας παράστασης και, εν τέλει, η ομαδική δημιουργία είναι κάτι που προετοιμάζει τους αυριανούς επιστήμονες, τεχνίτες, αγρότες, τους πολίτες κατά τρόπο θετικό; Δεν ομολογείται σαφώς, αλλά το κυρίαρχο μοντέλο είναι εκείνο του μοναχικού μαθητή, που θα πρέπει να προετοιμαστεί στα μαθήματα μιας ορισμένης κατεύθυνσης, κλεισμένος στο καβούκι τού άγχους και της αγωνίας για την επιτυχία στις Πανελλήνιες, να σπουδάσει μοναχικά και μόνος τέλος να μπει στη μεγάλη αρένα της επαγγελματικής ζωής όπου επιβιώνει ο πιο καλός, ο πιο σκληρός και γιατί όχι, ο πιο αδίστακτος.
Σκέφτηκε κανείς από τους θιασώτες του μοντέλου αυτού του μοναχικού λύκου που περιγράψαμε τη συνάφεια και τη σχέση που μπορεί να έχουν η έκθεση ή τα μαθηματικά με τις καλές τέχνες και εν προκειμένω με το θέατρο; Πέρασε από τον νου κανενός από αυτούς πως κατανοείς καλύτερα τα μαθηματικά μέσω του θεάτρου; Πως γράφεις καλύτερες εκθέσεις ίσως;
***
Αυτονόητα, το θέατρο αποτελεί έναν χώρο γλωσσικής άσκησης και δημιουργίας. Η διδασκαλία της ποίησης, των αρχαίων κειμένων και η κατάθεση στο χαρτί των σκέψεων και απόψεων των μαθητών υπό μορφή έκθεσης γίνεται με έναν τρόπο όπου η βιασύνη για την κάλυψη της ύλης δεν αφήνει περιθώρια για κριτική σκέψη και αφομοίωση. Όταν όμως οι μαθητές ασχοληθούν επί μακρό διάστημα με ένα θεατρικό κείμενο, αποκομίζουν οφέλη μεγαλύτερα. Στην αρχή το διαβάζουν απλώς. Μετά το διαβάζουν και συζητούν γι' αυτό. Στην προσπάθειά τους να το ζωντανέψουν σκηνικά, το ξαναδιαβάζουν από άλλη γωνία. Ξαναγυρνούν σε αυτό για να δώσουν και τις άλλες λύσεις που απαιτεί μια παράσταση. Χρώματα, ήχους, φώτα.
Τα οφέλη δεν προέρχονται από την εντρύφηση με σπουδαία κείμενα της παγκόσμιας δραματουργίας μόνο. Διαφορετικά και σημαντικά είναι και εκείνα που προκύπτουν από την ενασχόληση και με την συγγραφή του έργου που θα ανεβάσει η μαθητική θεατρική ομάδα. Σε πόσες εκθέσεις αντιστοιχεί η συμμετοχή σε μια τέτοια δημιουργική δράση; Και το πιο σημαντικό. Πόσο πλούτο συσσωρεύει, για την προσέγγιση των μαθημάτων, των ανθρωπίνων σχέσεων, της ζωής τελικά, το μέγα μάθημα, η μεγάλη σε σημασία εμπειρία της ομαδικής και συνεργατικής δουλειάς; Υπάρχει καλύτερος τρόπος για να ενεργοποιήσει κανείς στους μαθητές τη φαντασία και το συναίσθημά τους; Να εκφράσουν το ψυχο-πνευματικό δυναμικό τους, να το καλλιεργήσουν και να το εμπλουτίσουν;
Επιμένω. Έτσι κατανοείς πιο εύκολα τα μαθηματικά. Οι τύποι της χημείας δεν είναι άδεια σύμβολα. Οι ανθρωπιστικές επιστήμες, η Ιστορία, η Οικονομία, το Δίκαιο, αποκτούν άλλη διάσταση, άλλο νόημα.
Το ίδιο το παιδί δείχνει τις ανάγκες του. Παίζοντας από μικρό δραματοποιημένα παιχνίδια. Υποδυόμενο. («Εγώ θα είμαι ο καουμπόης και 'συ ο Ινδιάνος και θα σε κυνηγάω»). Και ενώ φροντίζουμε ώστε τα παιδιά να βλέπουν παραστάσεις θεάτρου για παιδιά, και έχουμε πολύ καλές στη χώρα μας, αρνούμαστε να τους βάλουμε στο θέατρο μέσω της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Φοβούμενοι μην «εξωκείλουν» προς το θέατρο ίσως;
***
Το θέατρο στην εκπαίδευση έχει κάνει την εμφάνισή του από πολύ παλιά. Μαθητικό θέατρο υπάρχει σε εκατοντάδες ευρωπαϊκές πόλεις από τον 16ο αιώνα, στα θρησκευτικά σχολεία των προτεσταντών και καθολικών. Στον ελλαδικό χώρο, την ίδια περίοδο, Ιησουίτες μοναχοί, δάσκαλοι σε σχολεία της Χίου αρχικά και κατόπιν σε κυκλαδίτικα νησιά όπου δρούσε το καθολικό στοιχείο, ανέβαζαν κάθε χρόνο παραστάσεις από τους μαθητές με θρησκευτικό θέμα, ως μάθημα πρωτεύον!
Πολλοί άλλοι είναι οι λόγοι που επιβάλλουν την ενασχόληση με το θέατρο των μαθητών στα σχολεία. Τους απαλλάσσει από το άγχος για τα μαθήματα, την ύλη, τον εγωιστικό πρωταθλητισμό.
Ποιος όμως θα αναλάβει τον σημαντικό και δύσκολο ρόλο του εμψυχωτή; Εδώ τα πράγματα είναι ακόμα πιο πίσω. Συνήθως αναλαμβάνει κάποιος φιλότιμος φιλότεχνος ή, πιο ειδικά θεατρόφιλος καθηγητής ή καθηγήτρια. Χωρίς ιδιαίτερες γνώσεις για το αντικείμενο ή την ξεχωριστή παιδαγωγική προσέγγιση που απαιτεί το θέατρο στο σχολείο. Υπάρχουν βέβαια και οι αδιόριστοι θεατρολόγοι. Κατά δυστυχίαν όμως, οι περισσότεροι από αυτούς ελάχιστη ή μηδαμινή σχέση έχουν με την πρακτική του θεάτρου, καθώς έχουν σπουδάσει το θέατρο σε θεωρητικό επίπεδο. Στα τμήματα Θεατρικών Σπουδών του Αριστοτελείου Θεσσαλονίκης και του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου γίνονται μόνον κάποια πρακτικά μαθήματα. Υπάρχουν και ηθοποιοί που θα μπορούσαν να είναι ιδανικοί εμψυχωτές. Τα πτυχία τους όμως είναι αδιαβάθμητα και λίγοι από αυτούς έχουν παιδαγωγική πιστοποίηση από πανεπιστημιακές σχολές.
Το θέατρο στο σχολείο δεν πρέπει να γίνεται εκτός ή στα όρια της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Θα πρέπει να είναι σοβαρή υποχρέωση στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Δημοτικού, του Γυμνασίου, του Λυκείου. Θα πρέπει τάχιστα να προετοιμαστούν οι κατάλληλοι δάσκαλοι - εμψυχωτές μέσα από προγράμματα που θα τους καταρτίζουν σωστά σε πρακτικό και θεωρητικό επίπεδο. Αυτή η πρόσθετη γνώση για τους εμψυχωτές, θα τους κάνει παραγωγικούς στη διαδικασία της σκηνικής πράξης, αλλά και τη θεωρία της. Θα τους εφοδιάσει με την απαραίτητη γνώση της εκπαιδευτικής μεθόδου που απαιτεί η διδασκαλία του θεάτρου στις ευαίσθητες ηλικίες των σημερινών παιδιών και των αυριανών πολιτών αυτού του τόπου.
ΜΟΤΟ
Πολλοί άλλοι είναι οι λόγοι που επιβάλλουν την ενασχόληση με το θέατρο των μαθητών στα σχολεία. Τους απαλλάσσει από το άγχος για τα μαθήματα, την ύλη, τον εγωιστικό πρωταθλητισμό.

πηγή : 


Ξενοφώντας, Βιβλίο 2. Κεφάλαιο 3. §50-53, φύλλο εργασίας

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ


& 50 – 51 : Παρωδία της δίκης

1.      «ἡ βουλὴ δήλη ἐγένετο εὐμενῶς ἐπιθορυβήσασα» : να αιτιολογήσετε τη στάση της βουλής.
2.      Πώς αντιδρά ο Κριτίας στη στάση της βουλής προς το Θηραμένη και πώς αιτιολογεί αυτή την αντίδραση;
3.      Ποιοι είναι οι «τὰ ἐγχειρίδια ἔχοντες» και γιατί βρίσκονται «ἐπὶ τοῖς δρυφάκτοις»;
4.      Ποιο «νομίζει εἶναι προστάτου ἔργον» ο Κριτίας;
5.      Ποιος είναι ο «κατάλογος των τρισχιλίων»; Τι προτείνει ο Κριτίας για το όνομα του Θηραμένη;
6.      ἐπαύσατο,  ἀναφεύξοιτο, ἐκέλευσε, ἀποθνῄσκειν. : χρονική αντικατάσταση.
7.      Να εντοπίσετε τις μετοχές των &50 – 51 και να γράψετε την ίδια πτώση του άλλου αριθμού στο χρόνο που βρίσκονται.

& 52 – 53 : Αντίδραση του Θηραμένη

1.      Γιατί ο Θηραμένης «ἀνεπήδησεν ἐπὶ τὴν ἑστίαν»;
2.      Για ποια «ἐννομώτατα ἱκετεύει»;
3.      Γιατί «οὐδέν ἀρκέσει ὅδε ὁ βωμός»; Πώς χαρακτηρίζει ο Θηραμένης τον Κριτία και τους ομοίους του;
4.      Τι εννοεί ο Θηραμένης «μὴ ἐπὶ Κριτίᾳ εἶναι ἐξαλείφειν μήτε ἐμὲ μήτε ὑμῶν ὃν ἂν βούληται»;
5.      Γιατί «θαυμάζει» ο Θηραμένης; Πώς το αιτιολογεί;
6.      Να εντοπίσετε τις αντωνυμίες των & 52 – 53, να τις αναγνωρίσετε και να γράψετε την ίδια πτώση του άλλου αριθμού.
7.      ἔγραψαν : να κλιθούν οι εγκλίσεις του παρακειμένου.

λεξιλογικές ασκήσεις & 50 – 53

1.      Να εντοπίσετε λέξεις του κειμένου που έχουν ετυμολογική συγγένεια με τις ακόλουθες : νέμεση, βουλευτής, φυγόπονος, ηγούμενος, στάση, σχέση, εργαστήριο, καινούριος, θάνατος, νομικός, αυτάρκης, παυσίπονο, δρυμός, άκριτος, εστιατόριο.
2.      Να γράψετε ομόρριζα (απλά ή σύνθετα) των παρακάτω λέξεων : ἐπιθορυβήσασα, ὁρῶν, ἄνδρα, ψήφου, ἱκετεύω, κρίσιν, ἐπιδεῖξαι.

Γραπτή εργασία

Να γράψετε την απολογία του Θηραμένη.

Kling Glöckchen!

Ακολουθεί το γερμανόφωνο χριστουγεννιάτικο τραγούδι "Kling Glöckchen"!!




Kling, Glöckchen, klingelingeling,
kling, Glöckchen, kling !
Lasst mich ein, ihr Kinder,
ist so kalt der Winter,
öffnet mir die Türen,
lasst mich ni
cht erfrieren !
Kling, Glöck
chen, klingelingeling,
kling, Glöck
chen, kling !

Kling, Glöckchen, klingelingeling,
kling, Glöck
chen, kling !
Mäd
chen hört und Bübchen,
ma
cht mir auf das Stübchen,
bring' eu
ch viele Gaben,
sollt eu
ch dran erlaben.
Kling, Glöck
chen, klingelingeling,
kling, Glöck
chen, kling !

Kling, Glöckchen, klingelingeling,
kling, Glöck
chen, kling !
Hell erglühn die Kerzen,
öffnet mir die Herzen,
will drin wohnen fröhli
ch,
frommes Kind, wie selig !
Kling, Glöck
chen, klingelingeling,
kling, Glöck
chen, kling !


 Ακολουθεί το γερμανόφωνο χριστουγεννιάτικο τραγούδι "Fröhliche Weihnacht überall"!


"Fröhliche Weihnacht überall!"
tönet dur
ch die Lüfte froher Schall.
Weihna
chtston, Weihnachtsbaum,
Weihna
chtsduft in jedem Raum!
"Fröhli
che Weihnacht überall!"
tönet dur
ch die Lüfte froher Schall.

Darum alle stimmet in den Jubelton,
denn es kommt das Li
cht der Welt
von des Vaters Thron.


"Fröhliche Weihnacht überall!"
tönet dur
ch die Lüfte froher Schall.
Weihna
chtston, Weihnachtsbaum,
Weihna
chtsduft in jedem Raum!
"Fröhli
che Weihnacht überall!"
tönet dur
ch die Lüfte froher Schall.

Li
cht auf dunklem Wege,
unser Li
cht bist du;
denn du führst, die dir vertrau’n,
ein zu sel’ger Ruh’.


"Fröhliche Weihnacht überall!"
tönet dur
ch die Lüfte froher Schall.
Weihna
chtston, Weihnachtsbaum,
Weihna
chtsduft in jedem Raum!
"Fröhli
che Weihnacht überall!"
tönet durch die Lüfte froher Schall.

Was wir andern taten,
sei getan für di
ch,
dass bekennen jeder muss:
Christkind kam für mi
ch
 
"Fröhliche Weihnacht überall!"
tönet dur
ch die Lüfte froher Schall.
Weihna
chtston, Weihnachtsbaum,
Weihna
chtsduft in jedem Raum!
"Fröhli
che Weihnacht überall!"
tönet durch die Lüfte froher Schall.


 Ακολουθεί το γερμανόφωνο χριστουγεννιάτικο τραγούδι 
"Süßer die Glocken nie klingen"!


Süßer die Glocken nie klingen
als zu der Weihnachtszeit:

Es ist als ob Engelein singen
wieder von Frieden und Freud'.
|: Wie sie gesungen in seliger Na
cht. :| (2)
Glocken mit heiligem Klang,
klinget die Erde entlang!


Und wenn die Glocken erklingen,
schnell sie das Christkindlein hört;
tut si
ch vom Himmel dann schwingen
eilig hernieder zur Erd'.
|: Segnet den Vater, die Mutter, das Kind. :| (2)

 Glocken mit heiligem Klang,
klinget die Erde entlang!


Klinget mit lieblichem Schalle
über die Meere noch weit,
dass si
ch erfreuen doch alle
seliger Weihna
chtszeit.
|: Alle aufjau
chzen mit herrlichem Sang. :| (2)
 Glocken mit heiligem Klang,
klinget die Erde entlang!



Alle Jahre wieder!

Ακουλουθεί το γερμανικό χριστουγεννιάτικο τραγούδι: Alle Jahre wieder!



 Alle Jahre wieder
kommt das Christuskind
auf die Erde nieder,
wo wir Menschen sind.

Kehrt mit seinem Segen
ein in jedes Haus,
geht auf allen Wegen
mit uns ein und aus.

Steht auch mir zur Seite
still und unerkannt,
daß es treu mich leite
an der lieben Hand.