Ένα νέο τρόπο για να βρεθούν οι
μαθητές γυμνασίου και λυκείου πιο κοντά στο σινεμά βρήκε το Φεστιβάλ
Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Μέσω του προγράμματος EUFORIA (European Films for Innovative
Audience Development), στο οποίο είναι βασικός διαχειριστής, χρησιμοποιεί υλικό
από επιλεγμένες ταινίες όπως πχ η «Στέλλα» του Μιχάλη
Κακογιάννη και η «Αστέρω» του Δημήτρη Γαζιάδη από την Ελλάδα, η «Γη
της επαγγελίας» του Αντρέι Βάιντα από την Πολωνία και «Ο
γιος του Σαούλ» του Λάζλο Νέμες από την Ουγγαρία για να βοηθήσει
στην κινηματογραφική εκπαίδευση και να μιλήσει για θέματα όπως η μετανάστευση,
ο έρωτας, ο ρατσισμός και η αλληλεγγύη.
«Θα είναι μια νέα διαδικτυακή
πλατφόρμα που θα δίνει πρόσβαση σε εκπαιδευτικά εργαλεία για μαθητές, ερευνητές
και επαγγελματίες του κινηματογραφικού χώρου», σχολίασε το πρωί της Δευτέρας η
γενική διευθύντρια του ΦΚΘ κα Ελίζ Ζαλαντό σε συνέντευξη
τύπου.
Από την πλευρά της η Επιστημονική
Υπεύθυνη του EUFORIA κα Μαρία Κολώνη μίλησε για τους στόχους του προγράμματος λέγοντας πως
θέλουν να υπάρχει μεγαλύτερη εξωστρέφεια με καινοτόμες εκπαιδευτικές δράσεις,
συμπληρώνοντας πως ήδη έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση 160.000 ευρώ από το
Media (το πρόγραμμα έχει κόστος 250.000 ευρώ).
Βασικές δράσεις του προγράμματος
EUFORIA είναι: η
εκπαιδευτική ψηφιακή πλατφόρμα Film Vault (σε δοκιμαστική χρήση
προς το παρόν στο www.filmfestival.gr/euforiabeta) που θα έχει 90
ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ μικρού και μεγάλου μήκους (30 ελληνικές, 30
πολωνικές και 30 ουγγρικές), τα 24 Μαθητικά Ντοκιμαντέρ που
δημιούργησαν μαθητές και που θα διαγωνιστούν στις 19/11 σε ειδική τελετή στο
Φεστιβάλ Μαθητικού Ντοκιμαντέρ, το Docs for Kids, ενότητα του
ΦΚΘ, που θα ταξιδεύει και σε άλλες πόλεις προβάλλοντας ντοκιμαντέρ σε μαθητές
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι διακρατικές περιφερειακές κινηματογραφικές
προβολές σε φυλακές, ενώ έχει ήδη γίνει συνέδριο τον
Φλεβάρη του 2016 για την κινηματογραφική παιδεία.
Το ΦΚΘ θα οργανώνει, θα συντονίζει
και θα επιβλέπει τις εργασίες μεταξύ του δικτύου και συγκεκριμένα μεταξύ του
Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (εκπαιδευτικού φορέα του ΦΚΘ), του
πανεπιστημίου Spoleczna Akademia Nauk –San (Πολωνία) και του πολιτιστικού
οργανισμού Laterna Magica Kulturalis es Oktatasi Szolgaltato Kft (Ουγγαρία).
«Δεν θέλουμε απλά να έχουμε
αναρτημένο σε μια ιστοσελίδα διαδικτυακό υλικό, αλλά να δημιουργηθεί ένα στέκι
κινηματογραφικής παιδείας που θα διασταυρώνονται τα κινηματογραφικά σύμβολα με
τις νεανικές ανησυχίες», σημείωσε η υπεύθυνη του Film Vault Ειρήνη
Δελιδάκη. Εξήγησε πως η πλατφόρμα θα περιλαμβάνει φιλμ, συλλογές και
πρότζεκτ. Οι μαθητές θα μπορούν να βλέπουν ταινίες ή αποσπάσματα τους, και
έπειτα θα κάνουν ένα πρότζεκτ πχ θα κληθούν να γράψουν μια κριτική για το φιλμ
που είδαν.
Το υλικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί για
τα φιλολογικά, τα εικαστικά, την πληροφορική και την φυσική. Διατίθεται στα
ελληνικά και τα αγγλικά, ενώ αναμένεται να προστεθούν και τα ουγγρικά και τα
πολωνικά.
Εξάλλου το τελευταίο διάστημα γίνεται
μια συνολική προσέγγιση σε ευρωπαϊκό επίπεδο για το πώς θα ενταχθεί το Media
education και το Film Education στην εκπαίδευση, όπως τόνισε η κα Κολώνη.
«Περιλαμβάνει στοιχεία από το καρέ,
το μοντάζ, το φως, τη σύνθεση του πλάνου και την προοπτική. Και όλα τα παραπάνω
αποτελούν μέρος του σινεμά», είπε η κα Ζαλαντό παρουσιάζοντας την αφίσα.
Ο Designer / Design Director
Δημήτρης Παπάζογλου αναφέρει σε σημείωμά του: «Η οπτική γλώσσα που
υιοθετήθηκε τόσο για τον σχεδιασμό της αφίσας όσο και για το σύνολο των
εφαρμογών που αποτελούν την οπτική ταυτότητα του φετινού, εμπνέονται μέσα από
μία σειρά βασικών χαρακτηριστικών του κινηματογράφου όπως το πανί-οθόνη
προβολής, η επανάληψη, η διαφορετικότητα των κινηματογραφικών καρέ, η έννοια
της προβολής (projection), η έννοια της κίνησης, αλλά και η προοπτική του ίδιου
του χώρου της αίθουσας κατά την είσοδο του θεατή μέσα σε αυτή (σειρά καθισμάτων
από το τελευταίο προς το πρώτο). Τα παραπάνω στοιχεία δεν αποτυπώνονται
αυτούσια όπως αναφέρονται πιο πάνω. Μεταφράζονται, συνδιαμορφώνονται και
αναδομούνται μέσα από τη χρήση της τυπογραφίας δημιουργώντας ένα νέο,
πολυεπίπεδο σε αναγνώσεις έργο, επιτρέποντας στον θεατή να δώσει την δική του
ερμηνεία, ενδυναμώνοντας ταυτόχρονα την ευρύτερη εμπειρία της τέχνης του
κινηματογράφου. Επιπλέον η αυστηρή χρήση του ασπρόμαυρου σε συνδυασμό με την
επιλογή μιας άκρως τεχνικής, monospaced, ισόπαχης γραμματοσειράς έρχονται να
ενισχύσουν το σύνολο αυτής της εμπειρίας δημιουργώντας ταυτόχρονα τη σύνδεση
ανάμεσα στον κλασικό κινηματογράφο αλλά και την τεχνολογία γύρω από αυτόν. Η
αφίσα έχει σχεδιαστεί με σκοπό να επανατυπώνεται μέσα από δημιουργική ευελιξία
(κατάλογοι, έντυπα, banners, κτλ) και όχι να αναπαράγεται αυτούσια ως προς τη
σύνθεσή της. Το σύνολο των εφαρμογών του έργου λειτουργεί ως μια ολοκληρωμένη
πλατφόρμα επικοινωνίας επιτρέποντας ταυτόχρονα τον δημιουργικό πειραματισμό
χωρίς να αλλοιώνονται τα κύρια χαρακτηριστικά του (κατανόηση του μηνύματος,
αναγνωρισιμότητα, branding, concept)».
ΛΕΜΟΝΙΑ
ΒΑΣΒΑΝΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου