Blogger Widgets

Κυριακή 30 Σεπτεμβρίου 2018

Επιτάφιος Περικλή, κεφ. 39

Όστρακο με το όνομα του Περικλή, πηγή


ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ ΠΕΡΙΚΛΕΟΥΣ ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ – ΚΕΦΑΛΑΙΟ 39



Φύλλο εργασίας

1.       Ποιο είναι το περιεχόμενο του κεφ. 39 επιγραμματικά;
2.      Ποιος είναι ο στόχος του ρήτορα στο κεφ. 39;
3.      Σε ποιους τομείς συγκρίνει ο Περικλής την Αθήνα και τη Σπάρτη;
4.      Ποιες διαφορές εντοπίζετε στον στρατιωτικό τομέα ανάμεσα σε Αθηναίους και Σπαρτιάτες;
5.      Ποιες διαφορές εντοπίζετε στην εκπαίδευση Αθηναίων και Σπαρτιατών;
6.      Ο στόχος της παιδείας και στους δύο λαούς ήταν η αρετή. Πώς την επιτυγχάνουν οι Αθηναίοι και πώς οι Σπαρτιάτες;
7.      Να εντοπίσετε τις αντιθέσεις του κειμένου. Ποια η σημασία τους;
8.      Να εξηγήσετε τον όρο «ξενηλασία». Γιατί την εφάρμοζε η Σπάρτη;
9.      Στη σύγχρονη εποχή η άμυνα ενός κράτους αφήνεται στην ευψυχία του λαού της ή εξαρτάται από πολεμική προετοιμασία;
10.   Στη σημερινή εποχή θα συμφωνούσατε με τις αντιλήψεις του ρήτορα για τη στρατιωτική αγωγή και την  παιδεία;
11.    Οι Αθηναίοι παρουσιάζονται από τον Περικλή σαν «ερασιτέχνες» στα πολεμικά ζητήματα και έχουν τα ίδια αποτελέσματα με τους Σπαρτιάτες που είναι «επαγγελματίες». Γιατί επιλέγει αυτό τον τρόπο σύγκρισης; Δεν μειώνει τους Αθηναίους;
12.   Να εντοπίσετε στο κείμενο χωρία που αποδεικνύουν τη θαλασσοκρατορία της Αθήνας που υπερασπίζει ο Περικλής.
13.   Γιατί ο ρήτορας θεωρεί επιβεβλημένη τη σύγκριση Αθήνας και Σπάρτης και ιδίως στα στρατιωτικά που η υπεροχή των Σπαρτιατών θεωρείται αναμφισβήτητη;
14.   Να σχολιάσετε το χωρίο : «κατοι ε ῥᾳθυμίᾳ μλλον… θαυμζεσθαι κα τι ν λλοις».
15.   Διαφρομεν, χωρομεν, ἐντυχε, περιγγνεται :να γίνει χρονική και εγκλιτική αντικατάσταση των τύπων.
16.   Να εντοπίσετε στο κεφ. 39 λέξεις ετυμολογικά συγγενείς με τις ακόλουθες: μίγμα, ήττα, αποκαμωμένος, οισοφάγος, διαδοχή, περιουσία, κάτοψη, εκπομπή.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου