Όστρακο με το όνομα του Περικλή, πηγή
|
ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ
ΠΕΡΙΚΛΕΟΥΣ ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ – ΚΕΦΑΛΑΙΟ 39
Φύλλο
εργασίας
1.
Ποιο είναι το περιεχόμενο του κεφ. 39 επιγραμματικά;
2.
Ποιος είναι ο στόχος του ρήτορα στο κεφ. 39;
3.
Σε ποιους τομείς συγκρίνει ο Περικλής την Αθήνα
και τη Σπάρτη;
4.
Ποιες διαφορές εντοπίζετε στον στρατιωτικό τομέα
ανάμεσα σε Αθηναίους και Σπαρτιάτες;
5.
Ποιες διαφορές εντοπίζετε στην εκπαίδευση Αθηναίων
και Σπαρτιατών;
6.
Ο στόχος της παιδείας και στους δύο λαούς ήταν
η αρετή. Πώς την επιτυγχάνουν οι Αθηναίοι και πώς οι Σπαρτιάτες;
7.
Να εντοπίσετε τις αντιθέσεις του κειμένου. Ποια
η σημασία τους;
8.
Να εξηγήσετε τον όρο «ξενηλασία». Γιατί την
εφάρμοζε η Σπάρτη;
9.
Στη σύγχρονη εποχή η άμυνα ενός κράτους αφήνεται
στην ευψυχία του λαού της ή εξαρτάται από πολεμική προετοιμασία;
10.
Στη σημερινή εποχή θα συμφωνούσατε με τις αντιλήψεις
του ρήτορα για τη στρατιωτική αγωγή και την παιδεία;
11.
Οι Αθηναίοι παρουσιάζονται από τον Περικλή σαν
«ερασιτέχνες» στα πολεμικά ζητήματα και έχουν τα ίδια αποτελέσματα με τους Σπαρτιάτες
που είναι «επαγγελματίες». Γιατί επιλέγει αυτό τον τρόπο σύγκρισης; Δεν μειώνει
τους Αθηναίους;
12.
Να εντοπίσετε στο κείμενο χωρία που αποδεικνύουν
τη θαλασσοκρατορία της Αθήνας που υπερασπίζει ο Περικλής.
13.
Γιατί ο ρήτορας θεωρεί επιβεβλημένη τη σύγκριση
Αθήνας και Σπάρτης και ιδίως στα στρατιωτικά που η υπεροχή των Σπαρτιατών θεωρείται
αναμφισβήτητη;
14.
Να σχολιάσετε το χωρίο : «καίτοι
εἰ ῥᾳθυμίᾳ μᾶλλον…
θαυμάζεσθαι
καὶ ἔτι
ἐν ἄλλοις».
15.
Διαφέρομεν, χωροῦμεν, ἐνέτυχε,
περιγίγνεται
:να γίνει χρονική και εγκλιτική αντικατάσταση των τύπων.
16.
Να εντοπίσετε στο κεφ. 39 λέξεις ετυμολογικά
συγγενείς με τις ακόλουθες: μίγμα, ήττα, αποκαμωμένος, οισοφάγος, διαδοχή, περιουσία,
κάτοψη, εκπομπή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου