πηγή φωτογραφίας |
Αφηγηματικοί τρόποι
αφήγηση, περιγραφή,
διάλογος, εσωτερικός μονόλογος, ελεύθερος πλάγιος λόγος, αφηγηματικό σχόλιο
(παρεμβολή σχολίων του αφηγητή)
Αφηγηματικές τεχνικές
1. Αφηγητής σε σχέση με την ιστορία που
αφηγείται
ú αυτοδιηγητικός
(πρωταγωνιστής)
ú ομοδιηγητικός
(συμμετέχει στην ιστορία)
ú ετεροδιηγητικός
(αφηγείται την ιστορία κάποιου άλλου)
2. Αφηγηματικό επίπεδο
ú εξωδιηγητικό
(αφήγηση γεγονότων εξωτερικών σε σχέση με το κείμενο, πρόλογοι, εισαγωγικές
αφηγήσεις)
ú ενδοδιηγητικό
(αφήγηση γεγονότων που ανήκουν στην κύρια ιστορία)
ú μεταδιηγητικό
(εγκιβωτισμός, δευτερεύουσα αφήγηση που εγκιβωτίζεται στην κύρια)
3. Σειρά των γεγονότων
ú Ευθύγραμμη
ή γραμμική αφήγηση
ú Αναχρονίες
α) αναδρομή ή ανάληψη (αναδρομή στο
παρελθόν)
β) προδρομική αφήγηση ή πρόληψη (παρεμβολή
γεγονότων που θα συμβούν στο μέλλον)
ú άλλοι
τρόποι παραβίασης της ομαλής χρονικής σειράς
α) In medias res (= στο μέσο των πραγμάτων)
β) εγκιβωτισμός
γ) παρέκβαση ή εμβόλιμη αφήγηση (προσωρινή
διακοπή και αναφορά σε κάποιο θέμα που δε σχετίζεται με την ιστορία)
δ) προϊδεασμός – προσήμανση (προετοιμασία
του αναγνώστη για το τι πρόκειται να ακολουθήσει)
ε) προοικονομία (ένα μελλοντικό γεγονός του
μύθου προετοιμάζεται κατάλληλα, για να το δεχθεί ο αναγνώστης ως κάτι το
απόλυτα λογικό και φυσικό)
4. Διάρκεια
ú Σκηνή, ΧΙ = ΧΑ (διάλογος, ο χρόνος της ιστορίας ταυτίζεται με το χρόνο αφήγησης)
ú επιτάχυνση ΧΙ > ΧΑ
α) έλλειψη ή αφηγηματικό κενό (ο αφηγητής παραλείπει
γεγονότα που εννοούνται εύκολα ή δε συμβάλλουν στην πλοκή)
β) περίληψη
γ) παράλειψη (κάποια γεγονότα δεν
αναφέρονται καθόλου, επειδή δε σχετίζονται με την ιστορία)
ú επιβράδυνση
ΧΙ < ΧΑ
α) παύση (με την περιγραφή
συνήθως αναστέλλεται η ροή του χρόνου)
β) επιμήκυνση (αφηγηματικό
σχόλιο)
5. Η συχνότητα εμφάνισης ενός γεγονότος
ú μοναδική
αφήγηση (αφήγηση γεγονότος που έγινε μία φορά)
ú επαναληπτική
αφήγηση (ένα γεγονός αναφέρεται πολλές φορές, συνήθως μέσα από διαφορετικές
οπτικές γωνίες)
ú θαμιστική
αφήγηση (ένα γεγονός που συνέβη πολλές φορές αναφέρεται μία φορά)
6. Αφήγηση με βάση την εστίαση
ú μηδενική
εστίαση ή χωρίς εστίαση (παντογνώστης αφηγητής ή αφηγητής – θεός, αφηγητής > πρόσωπα
ú αφήγηση
με εσωτερική εστίαση (ο αφηγητής γνωρίζει όσα και τα πρόσωπα, αφηγητής =
πρόσωπα)
ú
αφήγηση με εξωτερική εστίαση (ο αφηγητής
γνωρίζει λιγότερα από τα πρόσωπα, αφηγητής < πρόσωπα)
Πηγές
ú Νεοελληνική
Λογοτεχνία, Φάκελος Υλικού, Δίκτυα κειμένων (Γ’ Γενικού Λυκείου)
ú Λεξικό
Λογοτεχνικών Όρων
ú Προσεγγίσεις
στη Θεωρία της Λογοτεχνίας, Γιούλα Μυλωνάκου – Σαϊτάκη, Εκδόσεις Φυτράκη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου