Blogger Widgets

Κυριακή 3 Ιανουαρίου 2016

Εισαγωγή στον Θουκυδίδη

Εισαγωγή – Φύλλο εργασίας



"Bayerische Staatsbibliothek Statue des Thukydides Muenchen-3" by Rufus46 - Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons.


1.      Ο Θουκυδίδης γεννήθηκε στο δήμο ____________ της Αττικής πιθανόν το ________π.Χ. Δάσκαλοί του ήταν οι _____________________.
2.      Βασικές αρχές του πολεμικού σχεδιασμού του Περικλή ήταν __________________________________________________________.
3.      Ο Θουκυδίδης εξορίστηκε στη Θράκη το 424 π.Χ. Γιατί εξορίστηκε και πώς επέδρασε η εξορία στη ζωή και το έργο του;
4.      Γιατί ο Πελοποννησιακός Πόλεμος είχε μεγάλη σημασία κατά το Θουκυδίδη;
5.      Να εξηγήσετε τους όρους  «εἰκότα», «σημεῖα» ή «μαρτύρια» και «τεκμήρια» που χρησιμοποιούσε για την έρευνα του παρελθόντος.
6.      Ποια ήταν τα βαθύτερα αίτια του πολέμου;
7.      Ποια προβλήματα θέτει ο Θουκυδίδης στο έργο του;
8.      Ο Περικλής αποτελούσε πρότυπο ηγέτη για τον Θουκυδίδη για τα ακόλουθα στοιχεία του χαρακτήρα του (υπογραμμίστε τα σωστά) : δημαγωγός, ευφυής, φιλοχρήματος, θαρραλέος, δειλός.
9.      Να ερμηνεύσετε τα γνωμικά : «οἱ καιροὶ οὐ μενετοί», «μέγα τὸ τῆς θαλάσσης κράτος». Ποια η σημασία τους για τον πόλεμο;
10. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του υπεύθυνου πολίτη;
11. Βάλτε σε σειρά τις λέξεις για να σχηματιστούν προτάσεις (επιγραμματική διατύπωση από τον «Επιτάφιο του Περικλή» του Θουκυδίδη.
α) καὶ, κέκληται, διὰ, ὀλίγους, ἀλλ', πλείονας,  τὸ, ἐς, μὲν, ἐς, ὄνομα, οἰκεῖν, μὴ, δημοκρατία
β) φιλοσοφοῦμεν, ἄνευ, φιλοκαλοῦμέν, τε, μαλακίας, γὰρ, εὐτελείας, μετ', καὶ
γ) εὔδαιμον, ἐλεύθερον, τὸ, τὸ, εὔψυχον τὸ δ' ἐλεύθερον τὸ
δ) παίδευσιν, τε, λέγω, πόλιν ,εἶναι, την, Ξυνελών τῆς, τε πᾶσαν Ἑλλάδος
12. Χαρακτηριστικά του έργου του είναι (υπογραμμίστε το σωστό) :
α) τάση για ειδίκευση ή τάση για γενίκευση
β) αντικειμενικότητα ή υποκειμενικότητα
13. Τι ήταν οι δημηγορίες και γιατί ήταν δύσκολη η ανασύνθεσή τους;
14. Αντιστοιχίστε
Α                                                                Β
α) για χρονολόγηση                              1) που έλεγε ο καθένας
β)  δεν έγραφε για γεγονότα                 2) σε οχτώ βιβλία
γ)  το έργο του διαιρείται                     3) σχήματα λόγου
δ)  δεν έγραφε αυτά                              4) χρησιμοποίησε τη μέθοδο του   Ελλάνικου
ε)  πάρισα και οιμοιοτέλευτα               5) που δεν είχε προσωπική γνώση
15.  Σε ποιες κατηγορίες γλωσσικών ιδιοτυπιών του Θουκυδίδη ανήκουν οι ακόλουθες περιπτώσεις;
α) τὸ εὔδαιμον (= ἡ εὐδαιμονία)
β) ξυμπροπέμψαι
γ) «Κορίνθιοι δὲ κατά τε τὸ δίκαιον ὑπεδέξαντο τὴν τιμωρίαν νομίζοντες οὐχ ἧσσον ἑαυτῶν εἶναι τὴν ἀποικίαν ἤ Κερκυραίων, ἅμα δὲ καὶ μίσει τῶν Κερκυραίων, ὅτι αὐτῶν παρημέλουν ὄντες ἄποικοι» (ὑπεδέξαντο ἐπεί ἐνόμιζον καὶ ἐπεί ἐμίσουν τοὺς Κερκυραίους, ἐμίσουν... ὅτι... παρημέλουν), 1.25.3.
δ) ἐξαπιναίως, αἰεί
ε) «Κερκυραίοις ἐναντία (= ἐναντίον) πολεμήσοντες»
16.  Σκοπός του Θουκυδίδη ήταν να αποτελέσει το έργο του «________________» για κάθε άνθρωπο.
17. Γιατί, κατά τη γνώμη σας, όταν οι αρχαίοι Έλληνες έλεγαν «ο ιστορικός» εννοούσαν τον Θουκυδίδη;


περισσότερα για τον Θουκυδίδη


Ξενοφώντας, Βιβλίο 2. Κεφάλαιο 4. §18-23


Μετάφραση

(18)  Αυτά αφού είπε (ο Θρασύβουλος)  και  στράφηκε προς τους εχθρούς, έμενε ήσυχος ˙ γιατί ο μάντης τους συμβούλευε να μην επιτεθούν προτού σκοτωθεί ή τραυματισθεί κάποιος από τους δικούς τους ˙ «όταν όμως συμβεί αυτό, θα προηγηθώ εγώ κι η νίκη θα ανήκει σε σας που ακολουθείτε, εγώ όμως θα πεθάνω, καθώς μου φαίνεται».
(19) Και δεν διαψεύστηκε, αλλά όταν πήραν τα όπλα, ο ίδιος σαν να οδηγούνταν από κάποια μοίρα πρώτος αφού όρμησε στους εχθρούς, σκοτώθηκε και είναι θαμμένος στη διάβαση του Κηφισού ˙ οι άλλοι νικούσαν και τους καταδίωξαν μέχρι την πεδιάδα. Εκεί πέθαναν ο Κριτίας και ο Ιππόμαχος από τους Τριάντα τυράννους, από τους δέκα άρχοντες του Πειραιά ο Χαρμίδης ο γιος του Γλαύκωνα κι από τους άλλους περίπου εβδομήντα. Και πήραν τα όπλα τους, δεν αφαίρεσαν όμως τους χιτώνες κανενός από τους πολίτες. Όταν έγινε αυτό και απέδωσαν τους νεκρούς με συμφωνία, πλησιάζοντας ο ένας τον άλλο, συνομιλούσαν.
(20) Ο Κλεόκριτος ο κήρυκας των μυημένων που είχε καλή φωνή, αφού επέβαλε ησυχία, είπε : « Συμπολίτες, γιατί μας διώχνετε; Γιατί θέλετε να μας σκοτώσετε; Γιατί εμείς ποτέ μέχρι τώρα δεν σας κάναμε κακό, συμμετείχαμε με σας στις ιερές και σεβαστές θυσίες και στις πιο ωραίες γιορτές και έχουμε μαζί χορέψει και σπουδάσει και πολεμήσει και πολλούς κινδύνους έχουμε αντιμετωπίσει μαζί και στη στεριά και στη θάλασσα για τη σωτηρία και την ελευθερία όλων μας.
(21) Στο όνομα των πατρικών και μητρικών θεών και της συγγένειας εξ αίματος και εξ αγχιστείας και των συλλόγων μας, γιατί με αυτά όλα συνδεόμαστε μεταξύ μας, δείχνοντας σεβασμό σε θεούς και σε ανθρώπους, σταματήστε να κάνετε ζημιά στην πατρίδα και μην υπακούετε στους ανοσιότατους Τριάντα τυράννους, οι οποίοι για προσωπικά συμφέροντα λίγο έλειψε να σκοτώσουν περισσότερους από τους Αθηναίους σε οκτώ μήνες από όσους σκότωσαν οι Πελοποννήσιοι  στον πόλεμο μέσα σε δέκα χρόνια.
(22) Αν και ήταν δυνατό σε μας να ζούμε ειρηνικά ως πολίτες, αυτοί μας προκαλούν τον πιο αισχρό και τον πιο βλαβερό και τον πιο ανόσιο και τον πιο μισητό σε θεούς και ανθρώπους εμφύλιο πόλεμο. Να ξέρετε όμως καλά ότι για μερικούς από αυτούς που τώρα σκοτώθηκαν από μας όχι μόνο εσείς αλλά και εμείς κλάψαμε πολύ. Αυτός τέτοια έλεγε ˙ και οι υπόλοιποι άρχοντες εξαιτίας του ότι άκουσαν τέτοια λόγια οδήγησαν  πάλι στην πόλη όσους ήταν μαζί τους.
(23) Την επόμενη μέρα οι Τριάντα τύραννοι πολύ ταπεινωμένοι και εγκαταλελειμμένοι  κάθισαν στην αίθουσα των συνεδριάσεων ˙ από τους τρεις χιλιάδες,  όπου ήταν τοποθετημένος ο καθένας, διαφωνούσαν μεταξύ τους παντού (στην πόλη). Γιατί όσοι διαπράξει βίαια εγκλήματα και φοβούνταν, έλεγαν έντονα ότι δεν έπρεπε να υποταχθούν σ’ αυτούς που ήταν στον Πειραιά (στους δημοκρατικούς) ˙ όσοι πάλι πίστευαν ότι δεν είχαν διαπράξει κανένα αδίκημα, αυτοί σκέφτονταν και εξηγούσαν στους άλλους ότι δεν χρειάζονταν τέτοιες συμφορές καθόλου και ισχυρίζονταν ότι δεν έπρεπε να υπακούουν στους Τριάντα τυράννους και να μην τους επιτρέπουν να καταστρέφουν την πόλη. Στο τέλος αποφάσισαν να καθαιρέσουν εκείνους και να εκλέξουν άλλους. Και εξέλεξαν δέκα, έναν από κάθε φυλή.

 ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

παράγραφοι 18 - 19
1.      Τι συμβούλευσε ο μάντης τους δημοκρατικούς και τι προέβλεψε;
2.      Ποιος ήταν ο πρώτος νεκρός και πού τον έθαψαν;
3.      Ποια ήταν η έκβαση της μάχης για τους δημοκρατικούς;
4.      Ποιοι σκοτώθηκαν από τους ολιγαρχικούς;
5.      Πώς φάνηκε ο σεβασμός των δημοκρατικών προς τους νεκρούς;
6.      Να αναγνωρίσετε τις αντωνυμίες των παρ. 18 και 19.
7.      εἰπὼν, πέσοι, ἐψεύσατο, ἀνέλαβον, ἀποθνῄσκει, τέθαπται : να γίνει χρονική αντικατάσταση.
8.      ἔλαβον, ἐγένετο : να γίνει εγκλιτική αντικατάσταση.

παράγραφοι 20 – 22

1.      Ποιες ήταν οι προτροπές του κήρυκα Κλεόκριτου προς τους δημοκρατικούς;
2.      Ποιοι ήταν οι κοινοί δεσμοί στους οποίους αναφέρθηκε ο Κλεόκριτος;
3.      Τι επικαλείται για τη συμφιλίωσή τους;
4.      Ποια εγκλήματα των Τριάντα τυράννων επισημαίνει;
5.      Ποια ήταν η στάση των δημοκρατικούς προς τους νεκρούς;
6.      ἐξελαύνετε, μετεσχήκαμεν, ἀπεκτόνασιν : να γίνει χρονική αντικατάσταση.
7.      κῆρυξ, ὑμᾶς, ἡμῶν, τὴν πατρίδα, μησὶν : να γραφούν οι πλάγιες πτώσεις και των δύο αριθμών.

παράγραφος 23

1.      Πώς αντέδρασαν οι Τριάντα τύραννοι στο λόγο του Κλεόκριτου; Πώς ήταν το ηθικό τους την επόμενη ημέρα;
2.      Ποιες ήταν οι αντιτιθέμενες απόψεις των τρισχιλίων;
3.      Ποια απόφαση έλαβαν οι τρισχίλιοι;
4.      τεταγμένοι ἦσαν, εἵλοντο : να γίνει χρονική αντικατάσταση.
5.      διεφέροντο : να γίνει χρονική αντικατάσταση.
6.      ἐφοβοῦντο : να γραφεί το β’ ενικό όλων των εγκλίσεων του ενεστώτα και να κλιθεί η οριστική παρατατικού.


Σάββατο 2 Ιανουαρίου 2016

Olaf Ulbricht

OLAF ULBRICHT on PhotoPeach

Ο Καρυοθραύστης του Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι


Ο Καρυοθραύστης είναι μπαλέτο σε δύο πράξεις και τρεις σκηνές του ρώσου συνθέτη Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι. Ο Τσαϊκόφσκι συνέθεσε το έργο το 1892, ενώ το λιμπρέτο βασίστηκε στη διασκευή του παραμυθιού Ο Καρυοθραύστης και ο βασιλιάς των ποντικών του Ε. Τ. Α. Χόφμαν από τον Αλέξανδρο Δουμά. Η πρωτότυπη χορογραφία είναι του Λεβ Ιβανόφ.. Η πρεμιέρα του έργου δόθηκε στο θέατρο Μαριίνσκι στην Αγία Πετρούπολη την Κυριακή, 18 Δεκεμβρίου 1892, σε μια διπλή παράσταση μαζί με την όπερα του Τσαϊκόφσκι, Γιολάντα.
Η ιστορία αναφέρεται στο δώρο που έκανε στη μικρή Κλάρα ο νονός της, ο Ντροσελμάγιερ, την παραμονή των Χριστουγέννων σε μια μικρή Γερμανική πόλη. Ήταν ένας κινούμενος στρατιώτης, που λειτουργεί ως καρυοθραύστης. Όταν η γιορτή τελειώνει και οι καλεσμένοι φεύγουν, η Κλάρα μπαίνει στο ήσυχο σαλόνι για να κοιμίσει τον καρυοθραύστη. Καθώς το ρολόι χτυπά μεσάνυχτα, το κορίτσι αποκοιμάται και μεταφέρεται σε έναν παραμυθένιο κόσμο. Το Χριστουγεννιάτικο δέντρο μεγαλώνει μαγικά, όλα τα παιχνίδια, ανάμεσά τους και ο καρυοθραύστης, ζωντανεύουν και ρίχνονται στη μάχη με μεγάλα ποντίκια που εισβάλλουν στο δωμάτιο. Τελικά ο καρυοθραύστης κερδίζει τη μάχη και μεταμορφώνεται σε έναν όμορφο πρίγκιπα.
Στη δεύτερη πράξη η Κλάρα και ο πρίγκιπας - Καρυοθραύστης ξεκινούν για ένα μαγικό ταξίδι. περνούν από την Βασίλισσα του Χιονιού αλλά και από την χώρα των Ζαχαρωτών με την νεράιδα Ζαχαρένια. Η Κλάρα δεν θέλει να αποχωριστεί τον Καρυοθραύστη της, όμως την ημέρα των Χριστουγέννων καθώς ξυπνά κοντά στην οικογένειά της, το μόνο που κρατά στα χέρια της είναι ο Καρυοθραύστης, η κούκλα που της είχε χαρίσει ο νονός της.


Παρασκευή 1 Ιανουαρίου 2016

ευχές



το alldayschool σας εύχεται το 2016 
να είναι μια δημιουργική χρονιά γεμάτη υγεία, ευτυχία και αγάπη!