Ξενοφῶντος, Κύρου Ἀνάβασις, Γ Ι 38-42
Ἄνευ γὰρ ἀρχόντων οὐδὲν
ἂν οὔτε
καλὸν οὔτε
ἀγαθὸν γένοιτο
ὡς μὲν συνελόντι εἰπεῖν
οὐδαμοῦ, ἐν δὲ δὴ τοῖς πολεμικοῖς
παντάπασιν. ἡ μὲν γὰρ εὐταξία σῴζειν
δοκεῖ, ἡ δὲ ἀταξία
πολλοὺς ἤδη ἀπολώλεκεν. ἐπειδὰν
δὲ καταστήσησθε
τοὺς ἄρχοντας
ὅσους δεῖ,
ἢν καὶ τοὺς ἄλλους
στρατιώτας συλλέγητε
καὶ παραθαρρύνητε, οἶμαι
ἂν ὑμᾶς
πάνυ ἐν καιρῷ ποιῆσαι. νῦν γὰρ ἴσως καὶ ὑμεῖς αἰσθάνεσθε
ὡς ἀθύμως
μὲν ἦλθον
ἐπὶ τὰ ὅπλα, ἀθύμως
δὲ πρὸς
τὰς φυλακάς·
ὥστε οὕτω
γ᾽ ἐχόντων
οὐκ οἶδα
ὅ,τι ἄν τις χρήσαιτο αὐτοῖς, εἴτε νυκτὸς
δέοι εἴτε
καὶ ἡμέρας. ἢν δέ τις αὐτῶν
τρέψῃ τὰς γνώμας, ὡς μὴ τοῦτο
μόνον ἐννοῶνται, τί πείσονται, ἀλλὰ καὶ τί ποιήσουσι, πολὺ εὐθυμότεροι
ἔσονται.
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
Χωρίς αρχηγούς λοιπόν δεν
μπορεί να γίνει τίποτα ούτε ωραίο ούτε καλό, για να μιλήσω σύντομα, σε καμία
περίπτωση, ιδίως δε στις πολεμικές επιχειρήσεις αυτό αποκλείεται εντελώς. Γιατί
η πειθαρχία φαίνεται πως σώζει, ενώ η έλλειψη πειθαρχίας έχει καταστρέψει ως
τώρα πολλούς. Αλλά αφού ορίσετε όσους αρχηγούς πρέπει, εάν συγκεντρώσετε και
τους άλλους στρατιώτες και τους ενθαρρύνετε, νομίζω ότι θα ενεργήσετε πολύ
σωστά / κατάλληλα στην περίσταση. Διότι τώρα ίσως και εσείς αντιλαμβάνεστε πόσο
απρόθυμα ήρθαν στο στρατόπεδο, πόσο απρόθυμα και στις φρουρές. Επομένως καθώς
βρίσκονται σ΄ αυτή την κατάσταση (ενν. οι άνδρες) δεν γνωρίζω σε τι θα μπορούσε
κανείς να τους χρησιμοποιήσει είτε χρειαστεί κατά τη νύχτα είτε και κατά την
ημέρα. Αν όμως κάποιος μεταστρέψει τις σκέψεις τους, για να μην σκέφτονται μόνο
αυτό, τι δηλαδή θα πάθουν αλλά και τι θα κάνουν, θα έχουν πολύ καλύτερη διάθεση
(περισσότερο θάρρος).
ΑΣΚΗΣΕΙΣ
1. Να σχηματιστούν οι άλλοι
βαθμοί των επιθέτων και των επιρρημάτων του κειμένου.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
Να γίνει
χρονική αντικατάσταση : ἀπολώλεκεν, καταστήσησθε, αἰσθάνεσθε, πείσονται.
ενεστ.
|
|
|
|
|
πρτ.
|
|
|
|
|
μέλλ.
|
|
|
|
|
αόρ.
|
|
|
|
|
πρκ.
|
|
|
|
|
υπερσντ.
|
|
|
|
|
3. Να γίνει εγκλιτική
αντικατάσταση στους παρακάτω ρηματικούς τύπους του κειμένου: γένοιτο, συλλέγητε,
οἶδα.
οριστική
|
|
|
|
υποτακτική
|
|
|
|
ευκτική
|
|
|
|
προστακτική
|
|
|
|
4. Καλόν, ἀγαθόν, πολλούς, εὐθυμότεροι.
Να γράψετε τον θετικό βαθμό του επιρρήματος των επιθέτων.
5. Ἡ μὲν εὐταξία σῴζειν δοκεῖ, ἡ
δὲ ἀταξία πολλοὺς ἤδη ἀπολώλεκεν. Να τρέψετε τον ευθύ λόγο της περιόδου σε
πλάγιο, με όλους τους δυνατούς τρόπους, εξαρτώμενο από το Ξενοφῶν ἔγνω.
πηγή : http://www.study4exams.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου