Χρυσό μετάλλιο που απεικονίζει τον Αλέξανδρο
|
Φύλλο εργασίας
1.
Ποια ιστορικά γεγονότα αποτέλεσαν πηγή
έμπνευσης για τον Καβάφη;
2.
Ποια είναι τα θεματικά κέντρα του
ποιήματος;
3.
Ποια είναι τα χρονικά επίπεδα της αφήγησης;
4.
Να εντοπίσετε τις ενότητες του ποιήματος
και να δώσετε από έναν τίτλο σε καθεμία.
5.
Ποιος είναι ο αφηγητής;
6.
Ποιο ήταν το περιεχόμενο της επιγραφής που
συνόδευε τα λάφυρα που αφιέρωσε ο Μ. Αλέξανδρος στον Παρθενώνα μετά τη μάχη
στον Γρανικό;
7.
Ποια ήταν η στάση των Λακεδαιμονίων στην
πανελλήνια εκστρατεία; Πώς τη δικαιολόγησαν;
8.
Ποια κριτική ασκεί ο αφηγητής στη στάση των
Λακεδαιμονίων; Να λάβετε υπόψη σας τους στ. 11 και 32.
9.
Ποια ήταν τα αποτελέσματα της πανελλήνιας
εκστρατείας;
10.
Με ποιο τρόπο παρουσιάζει ο Καβάφης την
νικηφόρα εκστρατεία;
11.
Να σχολιάσετε τη γλώσσα και το ύφος του
ποιήματος.
12.
Να γράψετε ένα διάλογο μεταξύ δύο
Σπαρτιατών με θέμα το σχολιασμό της στάσης τους πριν και μετά την πανελλήνια
εκστρατεία.
13. Να
συγκρίνετε το ποίημα «Στα 200 π.Χ. με το ποίημα «Ποσειδωνιάται» του Καβάφη.
Την γλώσσα την ελληνική οι Ποσειδωνιάται
εξέχασαν τόσους αιώνας ανακατευμένοι
με Τυρρηνούς, και με Λατίνους, κι άλλους ξένους.
Το μόνο που τους έμενε προγονικό
ήταν μια ελληνική γιορτή, με τελετές ωραίες,
με λύρες και με αυλούς, με αγώνας και στεφάνους.
Κ' είχαν συνήθειο προς το τέλος της γιορτής
τα παλαιά τους έθιμα να διηγούνται,
και τα ελληνικά ονόματα να ξαναλένε,
που μόλις πια τα καταλάμβαναν ολίγοι.
Και πάντα μελαγχολικά τελείων' η γιορτή τους.
Γιατί θυμούνταν που κι αυτοί ήσαν Έλληνες —
Ιταλιώται έναν καιρό κι αυτοί·
και τώρα πώς εξέπεσαν, πώς έγιναν,
να ζουν και να ομιλούν βαρβαρικά
βγαλμένοι —ω συμφορά!— απ' τον Ελληνισμό.
πηγή φωτογραφίας : https://el.wikipedia.org
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου