Ψηφιδωτό
11ου αιώνα στην Αγία Σοφία. Ο Κωνσταντίνος Θ' Μονομάχος, η αυτοκράτειρα Ζωή και
ο Ιησούς Χριστός
|
α. Διοίκηση
10ος
αι. αύξηση θεμάτων – απλούστευση πολιτική διοίκησης
αναπροσαρμογή
κεντρικής κρατικής μηχανής
περίπλοκη
ιεραρχία, αύξηση γραφειοκρατίας
απόλυτος
συγκεντρωτισμός του αυτοκράτορα
ü εκλεκτός
του Θεού και προστατευόμενος από τη Θεία Πρόνοια
ü κεφαλή
δημόσιας διοίκησης
ü αρχηγός
στρατού
ü ανώτατος
δικαστής
ü μοναδικός
νομοθέτης
ü προστάτης
της Εκκλησίας και φύλακας της Ορθοδοξίας
ü περιορισμό
του από την παράδοση και τους νόμους (δυνατότητα κατάργησης νόμων και έκδοσης
νέων)
β. Οι σχέσεις Κράτους – Εκκλησίας
αμφιλεγόμενο
ζήτημα
α’
άποψη
υποταγή
της Βυζαντινής Εκκλησίας στον Αυτοκράτορα (καθαίρεση Πατριαρχών, αξίωμα σε μέλη
της αυτοκρατορικής οικογένειας)
β’
άποψη
περιορισμός
της αυτοκρατορικής εξουσίας στον
θρησκευτικό τομέα
ενίσχυση
του Πατριάρχη
απόφαση
του Αυτοκράτορα η πλήρωση του πατριαρχικού θρόνου - απαραίτητη η συγκατάθεση του κλήρου
ρόλος
της εκκλησιαστικής συνόδου σε εκκλησιαστικά και δογματικά θέματα
γ.
Η Νομοθεσία (συνοπτικά)
επιδίωξη
της μακεδονικής δυναστεία για επιστροφή στο ρωμαϊκό δίκαιο
Νόμοι
ü Πρόχειρος
Νόμος (εγχειρίδιο διατάξεων Δημοσίου και Αστικού Δικαίου)
ü Επαναγωγή,
συλλογή νομοθετημάτων που καθορίζουν τις αρμοδιότητες του αυτοκράτορα και του
Πατριάρχη
ü Βασιλικά, νομική συλλογή
ü Νεαρές
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου