ενδεικτικά διαγράμματα παραγωγής
γραπτού λόγου
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
(ενότητα 3)
α) αίτια καταστροφής περιβάλλοντος
1. η επιδίωξη οικονομικού κέρδους με κάθε τρόπο (εξαντλητική εκμετάλλευση φυσικών πόρων)
2. πολιτικές προτεραιότητες
3. η τεράστια τεχνολογική πρόοδος
4. ο υπερκαταναλωτισμός
5. έλλειψη περιβαλλοντικής συνείδησης και αγωγής
1. η επιδίωξη οικονομικού κέρδους με κάθε τρόπο (εξαντλητική εκμετάλλευση φυσικών πόρων)
2. πολιτικές προτεραιότητες
3. η τεράστια τεχνολογική πρόοδος
4. ο υπερκαταναλωτισμός
5. έλλειψη περιβαλλοντικής συνείδησης και αγωγής
β) συνέπειες
1. η ρύπανση των θαλασσών, λιμνών, ποταμών με απόβλητα, απορρίμματα κλπ
2. ανύψωση της στάθμης των θαλασσών
3. καταστροφή του όζοντος που μας προστατεύει από την υπεριώδη ηλιακή ακτινοβολία
4. καταστροφή της χλωρίδας και πανίδας
5. φαινόμενο θερμοκηπίου
6. μόλυνση ατμόσφαιρας
7. μεταλλαγμένα τρόφιμα
1. η ρύπανση των θαλασσών, λιμνών, ποταμών με απόβλητα, απορρίμματα κλπ
2. ανύψωση της στάθμης των θαλασσών
3. καταστροφή του όζοντος που μας προστατεύει από την υπεριώδη ηλιακή ακτινοβολία
4. καταστροφή της χλωρίδας και πανίδας
5. φαινόμενο θερμοκηπίου
6. μόλυνση ατμόσφαιρας
7. μεταλλαγμένα τρόφιμα
γ) μέτρα αντιμετώπισης
1. αυστηρή νομοθεσία
2. ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ηλιακή, αιολική,
γεωθερμική, υδροηλεκτρική)
3. ορθολογική χρήση της ενέργειας
4. περιβαλλοντική εκπαίδευση και αγωγή
5. ανθρωπιστική παιδεία
6. μέτρα για την ανακοπή της αστυφιλίας
7. βελτίωση των συνθηκών ζωής στα αστικά κέντρα για
την αποφυγή της μόλυνσης (π.χ. βιολογικός καθαρισμός
8. κομποστοποίηση
9. χρήση μέσων μαζικής μεταφοράς
ελεύθερος χρόνος (ενότητα 6)
Η ψυχαγωγία αποτελεί ανάγκη για τον σύγχρονο άνθρωπο, ιδίως εξαιτίας του τρόπου
ζωής στην εποχή μας
1. αποξένωση του ανθρώπου από τη φύση
2. άγχος
3. εξαντλητική εργασία
Ο τρόπος ψυχαγωγίας εξαρτάται από : την ψυχοσύνθεση
του ανθρώπου, τα ενδιαφέροντά του, το μορφωτικό του επίπεδο, τις δυνατότητες που
του παρέχει το περιβάλλον στο οποίο ζει, την οικονομική δυνατότητα
1. φιλία, συντροφιά με άλλους ανθρώπους
2. εκδρομές, ταξίδια
3. παιχνίδια
4. διάβασμα
5. αθλητισμός
6. ενασχόληση με τις τέχνες (μουσική, χορός,
ζωγραφική, θέατρο, κινηματογράφος κλπ)
7. επισκέψεις σε Μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους
8. ερασιτεχνική απασχόληση π.χ. ψάρεμα
9. τηλεόραση
10. διαδίκτυο
ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ (ενότητα 7)
πλεονεκτήματα
1. ενημέρωση για ζητήματα της καθημερινότητας
2. επικοινωνία λαών, δημιουργία οικουμενικής
συνείδησης
3. άσκηση κριτικής στην εξουσία
4. δυνατότητα του πολίτη να εκφράσει τη γνώμη του
5. ψυχαγωγία
μειονεκτήματα
1. παραπληροφόρηση, διαστρέβλωση της αλήθειας
2. αποπροσανατολισμός της κοινής γνώμης
3. επιβολή μαζικής κουλτούρας
4. προβολή φρίκης που δημιουργεί στον άνθρωπο, φόβο,
αγωνία, ανασφάλεια
5. προβολή του καταναλωτικού τρόπου ζωής
6. προγράμματα χαμηλού πνευματικού επιπέδου για χάρη
της τηλεθέασης
Διαδίκτυο (ενότητα 7)
πλεονεκτήματα
1. πληροφόρηση
2. επικοινωνία με άλλους ανθρώπους
3. πρόσβαση στη γνώση για όλους (τέχνες, επιστήμες,
παράδοση κλπ)
4. βιβλία σε ηλεκτρονική μορφή
5. ψυχαγωγία
μειονεκτήματα
1. εθισμός, ιδίως των νέων
2. παραβίαση προσωπικών δεδομένων
3. μείωση κοινωνικών συναναστροφών, απομόνωση
4. προβλήματα υγείας : μυοσκελετικά προβλήματα,
οφθαλμικές παθήσεις, παχυσαρκία
5. πτώση σχολικής επίδοσης
6. επαφή με αγνώστους
7. πρόσβαση σε ιστοσελίδες με επικίνδυνο ή ανήθικο
περιεχόμενο για τα παιδιά (ιδίως, αν υπάρχει κακός γονεϊκός έλεγχος
Πλεονεκτήματα
αθλητισμού (ενότητα 8)
1. σωματική και πνευματική ευεξία
2. καλλιέργεια προσοχής, αντίληψης, κρίσης, φαντασίας
3. ψυχαγωγία
4. κοινωνικοποίηση
5. καλλιέργεια ομαδικού πνεύματος, συνεργασία
6. επαφές με άλλους λαούς (σε περίπτωση μεγάλων
αθλητικών διοργανώσεων), σύσφιγξη σχέσεων, άρση προκαταλήψεων
Βιβλίο
(ενότητα 9)
αίτια παραγκώνισης του βιβλίου
1. έλλειψη ελεύθερου χρόνου
2. η μη
καλλιέργεια φιλαναγνωσίας από την οικογένεια και το σχολείο
3. η ενασχόληση με την τηλεόραση και το διαδίκτυο
πλεονεκτήματα της μελέτης βιβλίων
1. πηγή ποικίλων γνώσεων
2. διάδοση του πολιτισμού και της ιστορίας της
ανθρωπότητας
3. καλλιέργεια της γλώσσας
4. καλλιέργεια σκέψης, κρίσης, φαντασίας
5. έκφραση των αξιών
6. διαμόρφωση εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου