Tου
κύκλου τα γυρίσματα που ανεβοκατεβαίνου
και
του τροχού που ώρες ψηλά κι ώρες στα βάθη πηαίνου,
και
του καιρού τ’ αλλάματα που αναπαημό δεν έχου,
μα
στο καλό κ’ εις το κακό περιπατούν και τρέχου
και
των αρμάτω οι ταραχές, έχθρητες και τα βάρη,
του
Eρωτα η εμπόρεση και της φιλιάς η χάρη,
αυτάνα
μ’ εκινήσασι τη σήμερον ημέρα
ν’
αναθιβάλω και να πω τα κάμαν και τα φέρα
σ’
μια κόρη κ’ έναν άγουρο που μπερδευτήκα ομάδι
σε
μια φιλιάν αμάλαγη, με δίχως ασκημάδι.
Kι
όποιος του πόθου εδούλεψε εισέ καιρό κιανένα
ας
έρθη για ν’ αφουκραστή ό,τι ‘ναι εδώ γραμμένα.
Aφουκραστήτε
το λοιπό...
Το
έμμετρο ερωτικό μυθιστόρημα του Βιτσέντζου Κορνάρου αποτέλεσε για αιώνες το
δημοφιλέστερο ανάγνωσμα του ελληνισμού. Kαι παρόλο που επικρίθηκε ως ευτελές
λαϊκό δημιούργημα («εξάμβλωμα» το χαρακτηρίζει ο Kοραής και «μυθιστόρημα για
τις υπηρέτριες»ο Mιστριώτης), επηρέασε όσο κανένα άλλο κείμενο τη νεοελληνική
ποίηση από τον Σολωμό ως τον Σεφέρη. Σήμερα θεωρείται ως ένα από τα
αριστουργήματα της Αναγέννησης σε πανευρωπαϊκή κλίμακα.
Αυτό
το ιπποτικό έπος του Κορνάρου κυκλοφορεί τώρα για πρώτη φορά σε graphic novel,
χάρη στην πρωτότυπη ιδέα τριών δημιουργών.
Ο
Γιώργος Γούσης (σχέδιο) και οι Δημοσθένης Παπαμάρκος και Γιάννης Ράγκος
(σενάριο) μετέτρεψαν την κλασική έμμετρη μυθιστορία των αρχών του 17ου αιώνα σε
ένα ελληνικό fantasy, στο οποίο συνυπάρχουν ανεκπλήρωτοι έρωτες και ισχυροί
δεσμοί φιλίας, πολιτικές συμμαχίες και βίαιες μάχες, κώδικες τιμής και
φεμινιστικά «μοτίβα», με το στοιχείο της μαγείας να διαδραματίζει καταλυτικό
ρόλο.
Ο
Γ. Γούσης επιλέγει κινηματογραφικά πλάνα και μαζί με τον Παναγιώτη Πανταζή
(συνεργάστηκε στο χρώμα) επιλέγουν ποπ χρώματα δημιουργώντας σύγχρονες και
ταυτόχρονα παραμυθένιες εικόνες. Παράλληλα, καθώς η ιστορία του Ερωτόκριτου -αν
και τυπικά εξελίσσεται στην αρχαία Αθήνα- χρησιμοποιεί στοιχεία από ποικίλες
ιστορικές εποχές και διαφορετικούς πολιτισμούς (κλασική αρχαιότητα, Βυζάντιο,
Αναγέννηση, Ενετοκρατία κ.α.), η εικονογράφηση συνθέτει έναν κόσμο που δεν
ανταποκρίνεται σε καμία συγκεκριμένη ιστορική πραγματικότητα, αλλά αντλεί από
στοιχεία της ελληνικής τέχνης όλων των περιόδων, με τον ίδιο τρόπο που η γλώσσα
του Κορνάρου αντλεί από την ελληνική γλωσσική παράδοση.
Στους
διαλόγους υιοθετείται ένας λιτός και στρωτός νεοελληνικός λόγος, με απόλυτο
σεβασμό στο πρωτότυπο κείμενο του Κορνάρου. Στην αφήγηση περιλαμβάνονται
αυθεντικά αποσπάσματα (δεκαπεντασύλλαβοι ομοιοκατάληκτοι στίχοι στην κρητική
διάλεκτο) με ελάχιστες προσαρμογές, ως μια σκόπιμη «σύνδεση» με το γλωσσικό
ιδίωμα του εμβληματικού αυτού έργου.
Παρακάτω
μπορείτε να πάρετε μια ιδέα του έργου μέσα από τις πρώτες, εντυπωσιακές σελίδες
του βιβλίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου