Blogger Widgets

Δευτέρα 19 Σεπτεμβρίου 2016

λογοτεχνία γ' γυμνασίου, δημοτικά νανουρίσματα

"Κάμε, Χριστέ τσαι Παναγιά, τσαι θρέψε το παιδί μου,

να μεγαλώσει να θραφή, καλό παιδί να γίνη".

νανούρισμα Χίου




φύλλο εργασίας

Να μου το πάρεις ύπνε μου

1.       Να παρουσιάσετε το περιεχόμενου του τραγουδιού περιληπτικά.
2.      Να χωρίσετε σε ενότητες το τραγούδι ανάλογα με τους πλαγιότιτλους που σας δίνονται : επίκληση της μητέρας στον Ύπνο, οι φύλακες του βρέφους, ο διάλογος του Βοριά με τη μητέρα του.
3.      Ποιους φύλακες ζητάει η μητέρα του παιδιού και γιατί (τι συμβολίζουν); Ποια ήταν η στάση του καθενός;
4.      Γιατί ο Βοριάς παρουσιάζεται σαν ζωηρό αγόρι; Ποια στοιχεία του χαρακτήρα του προβάλλονται;
5.      Πώς φαίνεται η αρχοντική γενιά του παιδιού στο τραγούδι;
6.      Να εντοπίσετε στο τραγούδι : προσωποποιήσεις, τον συμβολικό αριθμό 3 (τρία), δραματικός ενεστώτας, άστοχα ερωτήματα, υπερβολή, νόμος των τριών, σχήμα αδυνάτου, αφήγηση, παραμυθικό στοιχείο.

Κοιμήσου αστρί

1.       Να παρουσιάσετε το περιεχόμενου του τραγουδιού περιληπτικά.
2.      Με ποιες φράσεις προβάλλεται η ομορφιά της κόρης;
3.      Γιατί γίνεται αναφορά στην Πόλη και τη Βενετιά;
4.      Ποια είναι τα προικιά της κόρης;
5.      Η μητέρα κάνει δύο ευχές για την κόρη της. Ποιες είναι αυτές και γιατί;
6.      Πώς φαίνεται η αρχοντική γενιά του παιδιού στο τραγούδι;
7.      Να εντοπίσετε στο τραγούδι : μετωνυμίες, υπερβολή, νόμος των τριών, τον συμβολικό αριθμό 3 (τρία).

Κοινές ερωτήσεις για τα νανουρίσματα

1.       Πώς φαίνεται το φύλο του παιδιού στα νανουρίσματα; Ποια είναι η διαφορά των δύο φύλων και ποιες αντιλήψεις (στερεότυπα) της εποχής απηχούν;
2.      Ποια στοιχεία τεχνικής του δημοτικού τραγουδιού εντοπίζετε στα δύο κείμενα.

Παράλληλα κείμενα 

Νανούρισμα (Μάνος Λοΐζος, Λευτέρης Παπαδόπουλος)

Θα κεντήσω πάνω στου αλόγου σου τη σέλα
με διαμαντόπετρες σωρό
του φεγγαριού το πήγαιν’ έλα
στο πελαγίσιο το νερό
Αγόρι μου, αγόρι μου
αγόρι μου να σε χαρώ
Θα κεντήσω στ’ ασημοπίστολα σου πλάι
της χελιδόνας το φτερό
κι έναν σταυρό να σε φιλάει
τις νύχτες που σε καρτερώ
Θα κεντήσω πάνω στο δίκοπό σου λάζο
το βλέμμα σου το καθαρό
αυτό το βλέμμα το γαλάζιο
που δε χορταίνω να θωρώ

Βλέφαρό μου (Νίκος Κυπουργός, Λίνα Νικολακοπούλου)

Έλα ύπνε, πάρ'το
σε μετάξι επάνω βάλ'το σιγά

Κι από μέλι γάλα
νά 'ν' του ονείρου του η σκάλα πλατιά

Βλέφαρό μου σκαλιστό
αχ! τυχερό μου
μη χαράζεις άστρο της αυγής
μη μου τρομάζεις


Νανούρισμα (Μίκης Θεοδωράκης, Κώστας Βίρβος)


Κοιμήσου αγγελούδι μου, παιδί μου νάνι νάνι
Να μεγαλώσεις γρήγορα, σαν τ’ αψηλό πλατάνι
Να γίνεις άντρας στο κορμί και στο μυαλό
Και να `σαι πάντα μεσ’ το δρόμο τον καλό
Κοιμήσου αγγελούδι μου γλυκά με το τραγούδι μου
Κοιμήσου περιστέρι μου να γίνεις σαν ατσάλι
Να γίνει κι η καρδούλα σου σαν του Χριστού μεγάλη
Για να μην πεις μεσ’ τη ζωή σου δεν μπορώ
κι αν πρέπει ακόμα να σηκώσεις και σταυρό

Εργασίες

1.       Να εντοπίσετε ομοιότητες και διαφορές με τα παράλληλα κείμενα που σας δίνονται.
2.      Να γράψετε ένα δικό σας νανούρισμα ή να δημιουργήσετε μια παρουσίαση/video με πίνακες ζωγραφικής με αντίστοιχο θέμα .




δικτυογραφία

























Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου