Michelangelo's Pieta
|
Ο Μικελάντζελο ντι Λοντοβίκο Μπουοναρότι
Σιμόνι, γνωστός ως Μιχαήλ Άγγελος, ήταν γλύπτης, ζωγράφος,
αρχιτέκτονας και ποιητής της Αναγέννησης, ένας από τους σπουδαιότερους
δημιουργούς στην ιστορία της τέχνης. Γεννήθηκε στις 6 Μαρτίου 1474 στο Καπρέζε
της Ιταλίας το οποίο σήμερα ονομάζεται Καπρεζε Μικελάντζελο, προς τιµήν του. Ο
πατέρας του, υπηρετούσε ως δημοτικός αξιωματούχος, κάτι σαν τον δήμαρχο στο
μικρό χωριό, έληξε η θητεία του και μετακόμισαν στην Φλωρεντία μετά την γέννηση
του δεύτερου παιδιού της οικογένειας. Στην γέννηση του πέμπτου παιδιού (1481),
η μητέρα πέθανε και ο μικρός Μιχαήλ Άγγελος δόθηκε σε παραμάνα. Δεν ήταν καλός
στο σχολείο αλλά του άρεσε να παρακολουθεί του ζωγράφους που έφτιαχναν
τοιχογραφίες στις εκκλησίες της πόλης, στα 13 κι ύστερα από επίμονη επιθυμία
του, μπήκε μαθητευόμενος σε έναν τοπικό ζωγράφο. Επιδεικνύει θέληση, αφοσίωση
και ταλέντο και ένα χρόνο μετά γίνεται δεκτός στο παλάτι της οικογένειας των
Μεδίκων (από τις ισχυρότερες οικογένειες της Φλωρεντίας) για να σπουδάσει
κλασική γλυπτική. Έζησε από το 1489 ως το 1492 στο παλάτι των Μεδίκων, έμαθε
την τέχνη κοντά στους καλύτερους γλύπτες της εποχής κι ήρθε σε επαφή με την
κοινωνική και καλλιτεχνική ελίτ της Φλωρεντίας. Έφυγε μετά για δύο χρόνια στην
Μπολόνια κι επέστρεψε το 1495 ξεκινώντας την καριέρα του ως γλύπτης.
Ένα από τα γνωστά πρώτα του έργα ήταν
ο Ερωτιδεύς. Γρήγορα απόκτησε φήμη και το 1492 μετακόμισε στην Ρώμη όπου μεταξύ
άλλων φτιάχνει την «Πιετά» (αποκαθήλωση) ένα άγαλμα με την Παναγία να κρατά τον
Ιησού για την βασιλική του Αγίου Πέτρου. Καταξιώθηκε με αυτό το έργο και
επιστρέφοντας το 1497 στην Φλωρεντία, οι παραγγελίες ερχόταν σωρηδόν. Αποκτά
βοηθούς και μεγάλο εργαστήρι και μεταξύ άλλων δημιουργεί την σύνθεση Δαυίδ η
οποία θεωρείται τεχνικά, ιδιαιτέρως δύσκολη. Ο πάπας του παραγγέλνει να
ζωγραφίσει τον θόλο του παρεκκλησίου της Καπέλα Σιξτίνα κι εκείνος παθιάζεται
με το έργο, διώχνει τους βοηθούς του και ζει για 4 χρόνια μέσα στο παρεκκλήσι
δημιουργώντας ένα μνημειώδες έργο με 300 θρησκευτικές φιγούρες, ανάμεσα στα
άλλα και την σύνθεση «Δημιουργία του Αδάμ» η οποία δημιούργησε έντονο δέος κατά
τα αποκαλυπτήρια.
Τα επόμενα χρόνια θα φιλοτεχνήσει
δεκάδες γλυπτά, πίνακες και αρχιτεκτονικά έργα, όπως το παρεκκλήσι των Μεδίκων
και η Λαυρεντιανή βιβλιοθήκη της Φλωρεντίας. Επίσης θα ολοκληρώσει την βασιλική
του Αγίου Πέτρου ενώ το 1541 έκανε κάποιες προσθήκες στην Καπέλα Σιξτίνα που
προκάλεσαν μεγάλο σκάνδαλο καθώς θεωρήθηκαν ανάρμοστες. Ανά περιόδους ο Μιχαήλ
Άγγελος είχε πολλούς εχθρούς, ήρθε σε ρήξη ακόμη και με τον πάπα καθώς δεν
δεχόταν παρεμβάσεις στο έργο του. Στα τελευταία χρόνια της ζωής του διεκδίκησε
και λογοτεχνικές δάφνες έγραψε 300 περίπου σονέτα αφιερωμένα σε κάποια κυρία.
Ήταν άνθρωπος γενικά μονήρης και όποτε τον ρωτούσαν γιατί δεν παντρεύεται,
απαντούσε πως ήταν ήδη παντρεμένος με την τέχνη κι ότι παιδιά του ήταν τα έργα
του. Του είχε γίνει έμμονη ιδέα να αποκτήσει μεγάλη περιουσία και ζούσε πολύ
λιτά και σαν φτωχός.
Όταν πέθανε, στις 18 Φεβρουαρίου 1564, διαπιστώθηκε ότι είχε
συγκεντρώσει μια εξαιρετικά μεγάλη περιουσία.
Michelangelo’s David
Michelangelo’s Creation of Adam
|
Michelangelo’s Fresco of the Last Judgement
|
Michaelangelo’s Moses
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου