Ιεροσόλυμα
Συγκεκριμένα
στους Αγίους Τόπους κατά τον 4ο αιώνα, ο επίσκοπος ξεκινώντας
με πομπή από το Όρος των Ελαιών εισερχόταν στα Ιεροσόλυμα επί «πώλου
όνου» περιστοιχιζόμενος από τον κλήρο, ενώ οι πιστοί προπορευόταν κρατώντας
κλάδους φοινίκων.
Pedro
Orrente
|
Ρωσία
- Μόσχα
Το
βυζαντινό αυτό έθιμο παρέλαβαν και τηρούσαν με ευλάβεια και οι Τσάροι της
Ρωσίας τους οποίους ακολουθούσε ο κλήρος ξεκινώντας από το Κρεμλίνο και
καταλήγοντας στο Μητροπολιτικό Ναό.
Illustration from
the Isabella Brieviary
|
Ελλάδα
Στην
Ελλάδα αντ΄ αυτών διατηρείται μόνο η διανομή των βαγιών από τους ιερουργούς των
εκκλησιών.
Κατά
το Μεσαίωνα στη Δυτική Εκκλησία υπήρξε ένα περίεργο έθιμο όπου μέσα στην
εκκλησία περιαγόταν όνος επί του οποίου φερόταν ομοίωμα του Χριστού.
Wall painting by
Hippolyte Flandrin, early 19th C.
|
Η
Νηστεία της ημέρας
Αναφορικά
με τη νηστεία της ημέρας αυτής, υπάρχει μια διαφοροποίηση στο ζήτημα του αν
καταλύεται ψάρι ή όχι. Η γνώμη του Θεόδωρου του Στουδίτη είναι
ότι την Κυριακή των Βαΐων «τρώγεται ψάρι», επειδή θεωρείται Δεσποτική
εορτή. Για τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτημόνο μία ημέρα της
Μεγάλης Σαρακοστής τρώγεται ψάρι δηλαδή, την ημέρα του Ευαγγελισμού.
Είναι χαρακτηριστική η θέση των Aποστολικών εντολών όταν λένε:, «Μετά
από αυτές (δηλαδή τις εορτές των Χριστουγέννων και των Θεοφανείων),
να τηρείται τη νηστεία της Τεσσαρακοστής, η οποία περιλαμβάνει ανάμνηση της
ζωής του Κυρίου και της νομοθεσίας. Να κρατιέται αυτή η νηστεία πριν από το
Πάσχα, αρχίζοντας από τη Δευτέρα και συμπληρούμενη την Παρασκευή. Μετά από
αυτές αφού σταματήσετε τη νηστεία, να αρχίζετε την Αγία εβδομάδα του Πάσχα,
νηστεύοντες κατ΄αυτήν όλοι με φόβο...» Είναι ενδεικτικοί οι όροι ΄΄αφού
σταματήσετε τη νηστεία΄΄ και ΄΄να αρχίζετε΄΄, οι οποίες
δείχνουν ότι μια νηστεία τελειώνει και μία άλλη αρχίζει. Αυτή που τελειώνει
είναι η νηστεία της Μεγάλης Σαρακοστής και αυτή που αρχίζει
είναι η νηστεία της Μεγάλης Εβδομάδας. άρα η εορτή αυτή βρίσκεται
ανεξάρτητα ανάμεσα σε δύο νηστείες. Η θέση της λοιπόν δίνει το δικαίωμα να
ομιλούν περί καταλύσεως κατ΄αυτήν την ημέρα ψαριού ή ακόμα και αυγού.
Jan van Haldern
(1480 - 1511)
|
Zambian artist
Emmanuel Nsama depicts the Triumphal Entry into Jerusalem
|
Απολυτίκιο
Γ΄ (Ήχος πλάγιος του Β΄)
Μετά
κλάδων υμνήσαντες πρότερον
μετά ξύλων συνέλαβον ύστερον
οι αγνώμονες Χριστόν, Ιουδαίοι τον Θεόν.
Ημείς δε πίστει αμεταθέτω,
αεί τιμώντες ως ευεργέτην,
δια παντός βοήσωμεν αυτώ.
Ευλογημένος ει ο ερχόμενος
τον Αδάμ ανακαλέσασθαι.
μετά ξύλων συνέλαβον ύστερον
οι αγνώμονες Χριστόν, Ιουδαίοι τον Θεόν.
Ημείς δε πίστει αμεταθέτω,
αεί τιμώντες ως ευεργέτην,
δια παντός βοήσωμεν αυτώ.
Ευλογημένος ει ο ερχόμενος
τον Αδάμ ανακαλέσασθαι.
Karapet of Altamar
(c. 1433), Matenadaran Library, Yerevan
|
Η Κυριακή
των Βαΐων στην πραγματικότητα δεν συναριθμείται στην Μεγάλη
Εβδομάδα, δεδομένου ότι κατά τον Χριστιανισμό πρώτη ημέρα της Εβδομάδας
είναι η Δευτέρα. Καθιερώθηκε όμως να συναριθμείται λατρευτικά, από το γεγονός
ότι στις ορθόδοξες εκκλησίες, κατά τον εσπερινό της Κυριακής αυτής, τελείται η
ακολουθία του Νυμφίου, αν και ανάγεται στον όρθρο της Μεγάλης
Δευτέρας.
by David Vinckboons
|
DUCCIO (DI
BUONINSEGNA)
|
Entry into
Jerusalem by Giotto
|
Η είσοδος στα Ιεροσόλυμα, Φώτης Κόντογλου
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου