Blogger Widgets

Κυριακή 21 Οκτωβρίου 2012

"Λάθος, Κύριε Νόιγκερ"


Λότη Πέτροβιτς Ανδρουτσοπούλου

"Λάθος, Κύριε Νόιγκερ"

Στο μάθημα της λογοτεχνίας της Β΄ Γυμνασίου μελετήσαμε στην τάξη το κεφάλαιο με τίτλο, Συνέχεια της έκτης αναφοράς, η "χειρότερη μέρα" από το υπέροχο βιβλίο της κ.  Λότης Πέτροβιτς Ανδρουτσοπούλου, " Λάθος, Κύριε Νόιγκερ". Παραθέτουμε τον ακόλουθο σύνδεσμο από το website της δημιουργού http://www.loty.gr/mythistorima_analyt_6.htm.
Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για το συγκεκριμένο βιβλίο που βραβεύτηκε με Τιμητικό Δίπλωμα για την αvαγραφή του στov Τιμητικό Πίvακα 1992 της Διεθvoύς Οργάvωσης Βιβλίωv για τη Νεότητα καθώς και κριτικές.
Στην τάξη με την ομαδοσυνεργατική μέθοδο δουλέψαμε το παρακάτω φύλλο εργασίας με διαφορετικές αποστολές για τις ομάδες μαθητών.

Φύλλο εργασίας – δραστηριότητες ομάδων
 Ομάδα 1 : Συγγραφείς, λεξικογράφοι
  1.   Να γράψετε τα βασικά θέματα του κειμένου και να δικαιολογήσετε τον τίτλο του κεφαλαίου.
2.  Να συμπληρώσετε τον πίνακα που ακολουθεί.
στοιχεία τεχνικής κειμένου
χωρία του κειμένου
αφηγητής (ποιος είναι, συμμετέχει στη δράση ή όχι;)

περιγραφή

διήγηση (μονόλογος, διάλογος, σκέψεις προσώπων)

πρωτοπρόσωπη, τριτοπρόσωπη αφήγηση

χρονική σειρά των γεγονότων (χρονογραφική σειρά, αναδρομική αφήγηση, πρόδρομη αφήγηση)

3. Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις που ακολουθούν με τη σημασία τους : ρατσισμός ναζισμός, εθνικισμός
α) η απόλυτη και με πάθος προσήλωση των ατόμων στο έθνος τους, η οποία φτάνει ως την περιφρόνηση και την εχθρότητα προς άλλα έθνη· (πρβ. σοβινισμός)
β) η ιδεολογία του γερμανικού εθνικοσοσιαλισμού και το καθεστώς που δημιούργησε
γ) η αντίληψη εκείνων που πιστεύουν ότι η δική τους φυλή είναι ανώτερη από τις άλλες που η φύση τις έχει καταδικάσει σε κληρονομική κατωτερότητα
(πηγή : ηλεκτρονικό λεξικό κοινής Νεοελληνικής   Τριανταφυλλίδη : http://www.greek-language.gr/greekLang/index.html

Ομάδα 2 : ήρωες κειμένου, Φίλιππος 
  1. Ποια είναι τα συναισθήματα του Φιλίππου μετά την επίσκεψή του στους τόπους θυσίας; Γιατί;
  2. Να εντοπίσετε και να υπογραμμίσετε χωρία του κειμένου, όπου ο Φίλιππος ειρωνεύεται τα αδέρφια του και το δάσκαλο εξαιτίας της γερμανικής καταγωγής τους. 
  3.  Ένας από σας θα παίξει το ρόλο του Φιλίππου και θα του υποβάλλουν ερωτήσεις βάσει του κειμένου τα μέλη των άλλων ομάδων. (θεατρική τεχνική που ονομάζεται hot chair)
Ομάδα 3 : έφηβοι δημοσιογράφοι
  1. Να εντοπίσετε και να υπογραμμίσετε χωρία του κειμένου που μπορούν να αποτελέσουν πηγή πληροφόρησης για το περιστατικό της εκτέλεσης των Καλαβρυτινών. 
  2. Λαμβάνοντας υπόψη το κείμενο, την πηγή που ακολουθεί και τα video από το youtube που παρακολουθήσαμε στον διαδραστικό πίνακα σχετικά με τη σφαγή των Καλαβρύτων, να γράψετε ένα άρθρο – αφιέρωμα για το δικτυακό τόπο του σχολείου σας.

Δευτέρα 15 Οκτωβρίου 2012


ΑΠΑΝΘΙΣΜΑ  ΑΡΧΑΙΩΝ   ΓΝΩΜΙΚΩΝ,  ΡΗΤΩΝ  ΚΑΙ  ΠΑΡΟΙΜΙΩΔΩΝ  ΕΚΦΡΑΣΕΩΝ

Ø  ἀναφαίρετον κτῆμ'ἐστί παιδεία βροτοῖς.   (Μενάνδρου Γνῶμαι )

Η  παιδεία είναι για τον άνθρωπο το μόνο απόκτημα  που δεν μπορεί να το

αφαιρέσει κανείς.


Ø  ἄνδρες γάρ πόλις καί οὐ τείχη,οὐδέ νῆες ἀνδρῶν κεναί. (Θουκυδίδου VII )

Οι άνθρωποι κάνουν την πόλη, ( πατρίδα και κράτος), όχι τα άδεια τείχη,ούτε τα άδεια καράβια .

Ø  ἀρχή ἄνδρα δείξει. (Αριστοτέλους Ηθικά Νικομ.)

Ο χαρακτήρας ενός ανθρώπου εμφανίζεται κυρίως κατά τη διαχείριση της εξουσίας  (του αξιώματος)


Ø  ἀνδρῶν ἐπιφανῶν  πᾶσα γῆ τάφος. ( Θουκυδίδου  ΙΙ)

Των διασήμων ανδρών τάφος είναι όλη η γη.


Ø  ἁπλοῦς ὁ  μῦθος  τῆς  ἀληθείας  ἔφυ. (Ευριπίδου Φοίνισσαι)

Η αλήθεια λέγεται με απλά λόγια.


Ø  ἀνήρ  δίκαιός  ἐστί οὐχ  ὁ μή ἀδικῶν, ἀλλ' ὅστις  ἀδικεῖν δυνάμενος βούλεται. (Φιλήμων)

Δίκαιος δεν είναι αυτός που δεν αδικεί, αλλά αυτός που δεν θέλει να αδικήσει, ενώ μπορεί.

                                                                                                                                                                                  
Ø  ἀρχή ἥμισυ  παντός. . (Αριστοτέλης )

        Όταν ένα πράγμα ξεκινήσει καλά, είναι σα μισοτελειωμένο

Ø  αἰέν ἀριστεύειν  καί ὑπείροχον  ἔμμεναι  ἄλλων. (Ομήρου  Ιλιάδα)

Πάντα να αριστεύεις  και να διακρίνεσαι από όλους τους άλλους.

 

Ø  αἰδώς γάρ ἐν κακοῖσιν οὐδέν  ὠφελεῖ  ΄ἡ γάρ  σιωπή τῷ λαλοῦντι σύμμαχος. (Σοφοκλής)

Η  ντροπή ανάμεσα σε κακούς δεν ωφελεί καθόλου, διότι  η δική σου σιωπή αποβαίνει  σύμμαχος  του κακού που μιλά.


Ø  ἀνάγκᾳ δ' οὐδέ  θεοί μάχονται. (Σιμωνίδης ο Κείος)

Με την ανάγκη δεν πολεμούν ούτε κι οι θεοί.

 

Ø  βροτοῖς πέφυκε τόν πεσόντα λακτίσαι. (Αισχύλος)

Είναι στη φύση των ανθρώπων να κλωτσούν όποιoν σκοντάφτει στη ζωή του.

 

Ø  γ  πάντα τίκτει  καί πάλιν κομίζεται. .(Μένανδρος)

Όλα  από τη γη γεννιούνται  και  σ’αυτή  πάλι ξαναγυρίζουν

 

Ø  γηράσκω δ’ ἀεί  πολλά διδασκόμενος. (Σόλωνας)

Προχωρώντας  στα  βαθιά  γηρατειά  διδάσκομαι  πάντα  πολλά.

Ø  Γύμναζε  σεαυτόν  πόνοις  ἐκουσίοις, ὅπως  ἄν  δύνῃ καί τούς  ἀκουσίους ὑπομένειν. (Ισοκράτης)

               Να  εκγυμνάζεσαι  στους  ακούσιους πόνους,  για  να μπορείς να αντέχεις  και 

τους ακούσιους.

 
Ø  Παρέρχεται  ὡς  ὄναρ  ἥβη. (Θεοκρίτου Ειδύλλια)

Η περίοδος της εφηβείας περνάει σαν όνειρο.

 

Ø  Πίθηκος  ὁ πίθηκος   κἄν χρυσᾶ   ἔχῃ σάνδαλα. (Μακάριος,  Παροιμίαι)

Ο πίθηκος  είναι   πίθηκος  ακόμη κι αν  φορέσει  χρυσά σανδάλια.

 
Ø  σπεῦδε  βραδέως.

Να εκτελέσεις την απόφασή σου ,αφού πρώτα μελετήσεις το πράγμα με περίσκεψη.

 

Ø  τῆς παιδείας  τήν μέν ῥίζαν  εἶναι  πικράν, τόν   δέ καρπόν  γλυκύν (φασίν). (Ισοκράτης)

Λένε ότι η ρίζα της παιδείας είναι πικρή, ο καρπός της όμως γλυκός.

 

Ø  τοιοῦτος γίγνου περί τούς γονεῖς, οἵους  ἄν εὔξαιο  περί  σεαὐτόν  γενέσθαι  τους  σεαυτοῦ  παῖδας. (Ισοκράτης)

Να φέρεσαι  προς τους γονείς σου, όπως  θα ευχόσουν  να φέρονται τα παιδιά σου σε σένα.

 

 

(συνεχίζεται….)

 

 

 

 

Πέμπτη 11 Οκτωβρίου 2012

Ζήτω η συνεργασία!!!

Αφιερωμένο εξαιρετικά στους μαθητές του πιλοτικού Γυμνασίου Στυλίδας! Δείτε τι αποτελέσματα μπορεί να έχει η ομαδική δουλειά, για να σταματήσετε να γκρινιάζετε μερικοί για  τις ομάδες που λειτουργούν στο σχολείο μας που εφαρμόζει πιλοτικά το νέο πρόγραμμα σπουδών! Εντάξει, καμάρια μου; Απολαύστε το θαύμα !
Ευχαριστούμε τη φίλη Ευαγγελία για το video που πρότεινε. Είναι εκπληκτικό!

 

Τρίτη 9 Οκτωβρίου 2012

Ερωτόκριτος, Βιτσέντζος Κορνάρος

Ερωτόκριτος 

Ας ξεκινήσουμε μια νέα σελίδα με τίτλο μουσικές περιπλανήσεις. Τι καλύτερο από τον Νίκο Ξυλούρη να ερμηνεύει τον Ερωτόκριτο του Βιτσέντζου Κορνάρου;


 ΤΑ ΠΑΘΗ - ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ

ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ

Ήρθαν
ντυμένοι «φίλοι»
αμέτρητες φορές οι εχθροί μου
το παμπάλαιο χώμα πατώντας.
Και το χώμα δεν έδεσε ποτέ με τη φτέρνα τους.

Έφεραν
τον Σοφό, τον Οικιστή και τον Γεωμέτρη
Βίβλους γραμμάτων και αριθμών
την πάσα Υποταγή και Δύναμη
το παμπάλαιο φως εξουσιάζοντας.
Και το φως δεν έδεσε ποτέ με τη σκέπη τους.
Ούτε μέλισσα καν δε γελάστηκε το χρυσό ν' αρχινίσει παιχνίδι
ούτε ζέφυρος καν, τις λευκές να φουσκώσει ποδιές.
Έστησαν και θεμέλιωσαν
στις κορφές, στις κοιλάδες, στα πόρτα
πύργους κραταιούς κι επαύλεις
ξύλα και άλλα πλεούμενα
τους Νόμους, τους θεσπίζοντας τα καλά και συμφέροντα
στο παμπάλαιο μέτρο εφαρμόζοντας.
Και το μέτρο δεν έδεσε ποτέ με τη σκέψη τους.
Ούτε καν ένα χνάρι Θεού στην ψυχή τους σημάδι δεν άφησε
ούτε καν ένα βλέμμα ξωθιάς τη μιλιά τους δεν είπε να πάρει.
Έφτασαν
ντυμένοι «φίλοι»
αμέτρητες φορές οι εχθροί μου
τα παμπάλαια δώρα προσφέροντας.
Και τα δώρα τους άλλα δεν ήτανε
παρά μόνο σίδερο και φωτιά.
Στ' ανοιχτά που καρτέραγαν δάχτυλα
μόνον όπλα και σίδερο και φωτιά.
Μόνον όπλα και σίδερο και φωτιά.

Ήρθαν
με τα χρυσά σιρίτια
τα πετεινά του Βορρά και της Ανατολής τα θηρία!
Και τη σάρκα μου στα δύο μοιράζοντας
και στερνά στο συκώτι μου επάνω ερίζοντας
έφυγαν.
«Γι' αυτούς» είπαν «ο καπνός της θυσίας
και για μας της φήμης ο καπνός
αμήν.»
Και την ηχώ σταλμένη από τα περασμένα
όλοι ακούσαμε και γνωρίσαμε.
Την ηχώ γνωρίσαμε και ξανά
με στεγνή φωνή τραγουδήσαμε:
Για μας, για μας το ματωμένο σίδερο
κι η τριπλά εργασμένη προδοσία.
Για μας η αυγή στο χάλκωμα
και τα δόντια τα σφιγμένα ως την ώρα την ύστερη
ο δόλος και τ' αόρατο γάγγαμο.
Για μας το σύρσιμο στη γης
ο κρυφός όρκος μες στα σκοτεινά
των ματιών η απονιά
κι η ποτέ καμιά, καμιά ποτέ Ανταπόδοση.
Αδελφοί μας εγέλασαν!
«Γι' αυτούς» είπαν «ο καπνός της θυσίας
και για μας της φήμης ο καπνός
αμήν.»
Αλλά συ μες στο χέρι μας το λύχνο του άστρου
με το λόγο σου άναψες, του αθώου στόμα
θύρα της Παράδεισος!
Την ισχύ του καπνού στο μέλλον βλέπουμε
της πνοής σου παίγνιο
και το κράτος και τη βασιλεία του!

αρχαία ελληνικά β΄ γυμνασίου, ενότητα 3


Το χρέος του ιστορικού

φύλλο εργασίας

Φύλλο εργασίας 1 : κατανόηση κειμένου

Δραστηριότητες

1.  Με βάση το κείμενο στη σελίδα 22 του βιβλίου σας, να συμπληρώσετε τα κενά με λέξεις /φράσεις από το κείμενο, βάζοντας τις στη σωστή συντακτική σειρά.

·           οὐκ ἂν ἐκβάλλοι : (ποιος, ΥΡ) …………. (τι, ΑΡ) ………………
·         δεῖ  : α) (ποιο, ΥΡ)…………. (ποιος, ΥΑ) ………………., (τι, κατηγ.)……...........
β) (ποιο, ΥΡ)…………. (ποιος, ΥΑ) ………………., (τι, ΑΑ) …………………,      ………………….
   γ) (ποιο, ΥΡ)…………. (ποιος, ΥΑ) ………………., (τι,ΑΑ) ……………………
·         ὅταν ἀναλαμβάνῃ : (ποιος, ΥΡ)…….. (τι, ΑΡ)…………… (τίνος, προσδιορισμός) …………………..
·           χρὴ : α) (ποιο, ΥΡ) ………………………. (τι, ΑΑ),
β) (ποιο, ΥΡ) ………………………. και ……………… (ποιους, ΑΑ) ………………
(με τι, προσδιορισμός) ……………………………………………………
·         ὅταν ἀπαιτῶσι : (ποιες, ΥΡ) …………………. (τι, ΑΡ) ……………….
·         (ενν. χρὴ) : (ποιο, ΥΡ) ……………….. και ………………… (ποιους, ΑΑ) ………………
·          ὅταν ὑποδεικνύωσιν : (ποιες, ΥΡ) ……………….. (τι, ΑΡ).................
·          ἀχρειοῦται : (ποιο,ΥΡ) …………. (με ποια προϋπόθεση, μετοχή) ………………… (ποια, ΥΜ) ………………… (τίνος, προσδιορισμός) ………………..
·         γίνεται : (ποιο, ΥΡ) (μετοχή) ………………………….(τι, κατηγ.) ……………….. (προσδιορισμός) ……………………. (με ποια προϋπόθεση, μετοχή) ………………… (ποια, ΥΜ) …………………

2.  Ποιες αρετές πρέπει να έχει ένας άνθρωπος, σύμφωνα με το κείμενο;
3.  Οι παραπάνω αρετές διαφοροποιούνται στον Χριστιανισμό;
4.  Ποιες είναι οι αρετές του ιστορικού;
5.  Πότε η ιστορία γίνεται άχρηστη διήγηση;