Blogger Widgets

Πέμπτη 30 Ιουνίου 2016

Ομάρ Καγιάμ, Πέρσης ποιητής και μαθηματικός


Σα να 'τανε φτιαγμένος για το κέφι σου ο κόσμος ζήσε,
λες και τον 'χουνε ξομπλιάσει για την αφεντιά σου μόνο.
Μα μην το λησμονάς πώς δεν είσ' άλλο από μια χούφτα χιόνι
στην αμμουδιά στρωμένο μια δύο μέρες, που θα λιώσει.

Σύννεφο της κακοκεφιάς να μην αφήνεις να σε σκιάζει
κι ας μη χαθούν οι μέρες σου σ' αναίτιας λύπης την ομίχλη.
Μην απαρνιέσαι το λιβάδι, το φιλί, το ερωτικό τραγούδι
μέχρι με τον πηλό να ζυμωθεί, μια μέρα, ο πηλός σου.

Είναι φορές που ο άνθρωπος το ανάστημά του ορθώνει.
Τα πλούτη του διαλαλεί, ''Εγώ είμαι αυτός!'' δηλώνει.
Όσο ένα όνειρο τρελό η δόξα του κρατάει.
Κι ευθύς ο Χάρος προχωρεί ''Εγώ είμαι'' ξεσπαθώνει.

Αφού κανείς μας δεν μπορεί το Αύριο να τ' ορίζει
Γλέντα τη δόλια σου καρδιά που αγάπη βασανίζει
Με το φεγγάρι πιες κρασί, γιατί κι αυτό το αστέρι

Αύριο θα ψάχνει να μας βρει, μ' άδικα θα γυρίζει..



Τρία ρουμπαγιάτ                
Στίχοι:   Ομάρ Καγιάμ
Μουσική:   Θανάσης Παπακωνσταντίνου
Γιώργος Μιχαήλ                 

Σήκω και δώσε μου κρασί τα λόγια είναι χαμένα
απόψε το χειλάκι σου θα `ναι το παν για μένα
κι όσο για τα ταξίματα και για τα κρίματά μου
τα βλέπω σαν τα κατσαρά μαλλιά σου μπερδεμένα

Για `κείνα που δεν έκανα και που `χω καμωμένα
αν έχω τη ζωή σωστά είτε στραβά παρμένα
αυτό θα `ν’ το μαράζι μου κρασί λοιπόν, ποιος ξέρει
μη βγαίνει τούτ’ η αναπνοή στερνή φορά από μένα

Όταν θελήσει η μοίρα μου τον κόσμο αυτό ν’ αφήσω
και κάθ’ ελπίδα για ζωή απ’ την καρδιά μου σβήσω
μια κούπα από τη στάχτη μου να φτιάξετε συντρόφοι
σαν θα γεμίζει με κρασί μπορεί να ξαναζήσω



Τον που παιδεύει ο έρωτας                     
Στίχοι:   Ομάρ Καγιάμ
Μουσική:   Θανάσης Παπακωνσταντίνου
Γιώργος Μιχαήλ     

Ψεύτικη αγάπη πάντοτες
αγάπη εχαμένη
Μισόσβηστη μοιάζει φωτιά
Που διόλου δε θερμαίνει

Αληθινά όποιος αγαπά
για χρόνια νύχτα μέρα
ύπνο, φαΐ κι ανάπαυση
για ν’ αγιασθεί προσμένει

Σε σένα που το μάγουλο
Τ’ άγρια τα ρόδα μοιάζει
Και μ’ είδωλον η όψη σου
Κινέζικο ταιριάζει

Ζεστή η ματιά σου η ερωτική
Μιας Βαβυλώνας Ρήγα
Τον έκανες σκακιού τρελό
Που τα βουνά διατάζει

Κρασί τη λαβωμένη μου
καρδιά να γιάνει δώσ’ μου
Τον που παιδεύει ο έρωτας
Κρασί δεν πίνει φως μου

Κάλλιο έχω το μεθύσι εγώ
Με όλα τα ψέματα του
Παρά το θόλο του ουρανό
Το καύκαλο του κόσμου




Project Β' Λυκείου - Web Tools

Τετάρτη 29 Ιουνίου 2016

Επιμόρφωση στις Τ.Π.Ε. Β1 και Β2 επιπέδου



Πράξη: «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών για την αξιοποίηση και εφαρμογή των ψηφιακών τεχνολογιών στη διδακτική πράξη (Επιμόρφωση Β΄ επιπέδου Τ.Π.Ε.)»
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση», ΕΣΠΑ 2014-2020
Η παρεχόμενη από την παραπάνω Πράξη επιμόρφωση αποτελεί μετεξέλιξη και συνέχιση της επιμόρφωσης Β’ επιπέδου Τ.Π.Ε., θα απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όλων των κλάδων και ειδικοτήτων, και θα υλοποιηθεί σε δυο φάσεις – επίπεδα (Εισαγωγική και Προχωρημένη επιμόρφωση), ο συνδυασμός των οποίων θα οδηγεί στην απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων που αντιστοιχούν στην ολοκληρωμένη  επιμόρφωση για  την  αξιοποίηση κι  εφαρμογή των  Τ.Π.Ε.  στη διδακτική πράξη (επιμόρφωση Β’ επιπέδου Τ.Π.Ε.).
Κατά συνέπεια, στο πλαίσιο της Πράξης θα υλοποιηθούν προγράμματα:
Α)  «Εισαγωγικής  Επιμόρφωσης  για  την  εκπαιδευτική  αξιοποίηση  Τ.Π.Ε.» (Β1  επίπεδο Τ.Π.Ε.), για 30.000 εκπαιδευτικούς και
Β)  «Προχωρημένης  επιμόρφωσης  για  την  αξιοποίηση  και  εφαρμογή  των  Τ.Π.Ε.  στη διδακτική πράξη» (Β2 επίπεδο Τ.Π.Ε.), για 5.000 εκπαιδευτικούς.
Προϋπόθεση για τη συμμετοχή σε πρόγραμμα Εισαγωγικής Επιμόρφωσης για την εκπαιδευτική αξιοποίηση Τ.Π.Ε. αποτελεί η πιστοποίηση στις βασικές δεξιότητες Τ.Π.Ε. (Α’ επίπεδο Τ.Π.Ε.), με εξαίρεση τους εκπαιδευτικούς του κλάδου ΠΕ19/20, καθώς και τους επιμορφωτές Α’ επιπέδου Τ.Π.Ε. που είναι ενταγμένοι στα σχετικά μητρώα παλαιότερων πράξεων επιμόρφωσης σε βασικές δεξιότητες Τ.Π.Ε.1. Για τη συμμετοχή σε πρόγραμμα επιμόρφωσης Β2 επιπέδου Τ.Π.Ε., προϋπόθεση αποτελεί η προηγούμενη επιτυχής συμμετοχή  στην  επιμόρφωση  Β1  επιπέδου  Τ.Π.Ε.  και  η  πιστοποίηση  στις  αντίστοιχες γνώσεις και δεξιότητες.
Αντικείμενο της επιμόρφωσης Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε. που συνιστά εισαγωγική επιμόρφωση σε θέματα εκπαιδευτικής αξιοποίησης Τ.Π.Ε., είναι η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων για τη χρήση και αξιοποίηση στην τάξη
α) νέων ψηφιακών υποδομών που αναπτύσσονται για τα σχολεία μέσα από δράσεις και έργα του Υπουργείου Παιδείας, όπως για παράδειγμα τα διαδραστικά συστήματα διδασκαλίας, σε συνδυασμό με τις εκπαιδευτικές πλατφόρμες και αποθετήρια συλλογής και διάθεσης ψηφιακού υλικού, καθώς και
β) σύγχρονων εργαλείων γενικής χρήσης και του διαδικτύου (περιλαμβανομένων θεμάτων ασφάλειας διαδικτύου), μέσα από παραδείγματα και πρακτικές, που θα αξιοποιούν όλα τα παραπάνω.
Στόχοι της επιμόρφωσης αυτής είναι οι επιμορφούμενοι:
  • να  γνωρίσουν  τα  χαρακτηριστικά,  τη  λειτουργία  και  τους  τρόπους  αποδοτικής χρήσης  των  διαδραστικών  συστημάτων  διδασκαλίας  στην  εκπαιδευτική διαδικασία,
  • να  μπορούν  να  αξιοποιούν  εκπαιδευτικά  τις  δυνατότητες  που  παρέχουν  οι εκπαιδευτικές πλατφόρμες και αποθετήρια συλλογής και διάθεσης ψηφιακού υλικού,
  • να αποκτήσουν εποπτεία για τα σύγχρονα εργαλεία γενικής χρήσης, το διαδίκτυο και τις  νέες  διαστάσεις  του,  καθώς  και  να  ευαισθητοποιηθούν  σε  θέματα ασφαλούς χρήσης του,
  • να κατανοούν τις προϋποθέσεις και τις δυνατότητες αξιοποίησης των ψηφιακών τεχνολογιών στο σχολείο, για την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Στο περιεχόμενο της επιμόρφωσης, περιλαμβάνονται: εισαγωγή στην εκπαιδευτική αξιοποίηση ΤΠΕ, εργαλεία – περιβάλλοντα που ενθαρρύνουν τη συνεργατικότητα και τη συμμετοχικότητα στην εκπαιδευτική διαδικασία, περιβάλλοντα παρουσίασης, διαμοίρασης υλικού και εκπόνησης δραστηριοτήτων, λογισμικά παρουσίασης, επεξεργασίας κειμένου και λογιστικών φύλλων, εννοιολογικοί χάρτες, ιστολόγια και wikis, εφαρμογές – εργαλεία ειδικής αγωγής, απλά σενάρια – δραστηριότητες με αξιοποίηση διαδραστικών πινάκων και όλων των παραπάνω, καθώς και θέματα ασφάλειας διαδικτύου.
Το πρόγραμμα επιμόρφωσης Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε. περιλαμβάνει 36 διδακτικές ώρες και θα έχει διάρκεια περίπου 12 εβδομάδες (εν γένει 1 τρίωρο την εβδομάδα, δηλαδή μία δια ζώσης επιμορφωτική συνεδρία που λαμβάνει χώρα στο Κ.Σ.Ε.). Ως συμπληρωματικό και αναπόσπαστο μέρος της επιμορφωτικής διαδικασίας, στο μεσοδιάστημα των συνεδριών, οι επιμορφούμενοι υλοποιούν μικρές εργασίες – δραστηριότητες που τους ανατίθενται από τους επιμορφωτές τους.
Τα προγράμματα επιμόρφωσης Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε. συγκροτούνται εν γένει από εκπαιδευτικούς ομοειδών – «συναφών» κλάδων («συστάδες» κλάδων εκπαιδευτικών). Προβλέπονται κατ’ αρχάς, τέσσερις (4) «συστάδες» κλάδων εκπαιδευτικών στις οποίες εντάσσονται όλοι οι κλάδοι και ειδικότητες εκπαιδευτικών περιλαμβανομένων των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής, ως εξής:

Το υλικό της επιμόρφωσης Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε. θα διατίθεται μέσω πλατφόρμας διαχείρισης εκπαιδευτικού περιεχομένου και ηλεκτρονικής μάθησης (moodle), η οποία θα αξιοποιείται επίσης για την εκπόνηση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και εργασιών από τους επιμορφούμενους, καθώς και για την επικοινωνία μεταξύ τους και με τον επιμορφωτή, στο πλαίσιο του προγράμματος.

Η Προχωρημένη επιμόρφωση για την αξιοποίηση και εφαρμογή των Τ.Π.Ε. στη διδακτική πράξη (επιμόρφωση Β2 επιπέδου Τ.Π.Ε.) συνιστά τη συνέχεια της εισαγωγικής επιμόρφωσης σε θέματα εκπαιδευτικής αξιοποίησης Τ.Π.Ε. (επιμόρφωση Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε.), προκειμένου οι επιμορφούμενοι εκπαιδευτικοί να συμπληρώσουν τις γνώσεις και δεξιότητές τους, στο επίπεδο της ολοκληρωμένης επιμόρφωσης για την παιδαγωγική αξιοποίηση Τ.Π.Ε. στη διδακτική πράξη (Β’ επίπεδο Τ.Π.Ε.). Αφορά σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όλων των   κλάδων και ειδικοτήτων, οι οποίοι έχουν προηγουμένως συμμετάσχει επιτυχώς στην επιμόρφωση Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε και λάβει την αντίστοιχη πιστοποίηση.
Αντικείμενο της επιμόρφωσης αυτής είναι:
(α)   η   επέκταση   και   εμβάθυνση   των   γνώσεων,   δεξιοτήτων   και   ικανοτήτων   των εκπαιδευτικών στην εκπαιδευτική αξιοποίηση των περιβαλλόντων web 2.0 και γενικότερα του Διαδικτύου με τη συνδυαστική αξιοποίηση ποικίλων ψηφιακών πόρων και μέσων, με έμφαση στα μέσα και τους πόρους που διατίθενται από το Υπουργείο Παιδείας,
(β) η απόκτηση γνώσεων γύρω από τη σχεδίαση και χρήση εκπαιδευτικών λογισμικών και περιβαλλόντων διαφόρων τύπων, τις προϋποθέσεις, τις δυνατότητες αλλά και τους περιορισμούς που επιβάλλει η διδακτική τους χρήση, σε συνδυασμό πάντοτε με την αναγκαία αναδιοργάνωση της σχολικής τάξης ώστε να επιτευχθεί το βέλτιστο εκπαιδευτικό αποτέλεσμα,
(γ) η εξοικείωσή τους με τα γενικά χαρακτηριστικά των ψηφιακών συστημάτων και των μεταξύ τους αλληλεπιδράσεων, έτσι ώστε να είναι σε θέση να εντάξουν τη διδασκαλία τους σε ένα ευρύτερο πλαίσιο αναφοράς και να είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν με κριτικό και ταυτόχρονα παραγωγικό τρόπο   τα νέα εργαλεία μάθησης και τις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα των τεχνολογιών της πληροφορίας και των επικοινωνιών, στο βαθμό που αυτά θα ενταχθούν στο εκπαιδευτικό σύστημα ή στην καθημερινή πρακτική.

Στόχος της επιμόρφωσης Β2 επιπέδου Τ.Π.Ε. είναι, οι επιμορφούμενοι εκπαιδευτικοί:
  • να κατανοήσουν περαιτέρω τις εκπαιδευτικές δυνατότητες που διανοίγουν τα νέα ψηφιακά περιβάλλοντα στο Διαδίκτυο (web 2.0, ειδικά ψηφιακά περιβάλλοντα και ψηφιακοί πόροι) και να τις εντάξουν με κριτικό τρόπο στην καθημερινή τους εκπαιδευτική πρακτική σε συνδυασμό μάλιστα με τα μέσα και τους πόρους που έχουν ήδη παραχθεί από το Υπουργείο Παιδείας (πχ. φωτόδεντρο, εμπλουτισμένο ψηφιακό υλικό)
  • να κατανοήσουν τις αρχές σχεδιασμού μιας εκπαιδευτικής δραστηριότητας  (π.χ. σενάρια), ώστε να είναι σε θέση να την εντάξουν στη διδακτική πράξη
  • να εξοικειωθούν και να αξιοποιούν παραγωγικά στη διδακτική πράξη τα διαθέσιμα και κατάλληλα για την ειδικότητά τους λογισμικά και περιβάλλοντα (πχ. λογισμικά επικοινωνίας, παρουσίασης, προσομοίωσης, δυναμικής διαχείρισης, συνεργατικά περιβάλλοντα και εργαλεία διαμοίρασης πόρων, κοινωνικοί ψηφιακοί πόροι, online κοινότητες, διαδραστικοί χάρτες, animations, ανοικτό λογισμικό, σώματα κειμένων κ.α.),  αναγνωρίζοντας τις δυνατότητες,  αλλά  και  τους περιορισμούς της  χρήσης τους
  • να είναι  σε  θέση  να  αναδιοργανώσουν  κατάλληλα  τη  σχολική  τάξη,  ώστε  οι διδασκαλίες τους να εναρμονίζονται με τις σύγχρονες διδακτικές απαιτήσεις και οι νέες ψηφιακές τεχνολογίες να εντάσσονται με τον πλέον παραγωγικό τρόπο στην εκπαιδευτική διαδικασία
  • να αποκτήσουν μια πλήρη και λειτουργική αντίληψη του γενικότερου πλαισίου στο οποίο εντάσσονται οι νέες ψηφιακές τεχνολογίες, έτσι ώστε να έχουν μια συνολικότερη θεώρηση των ψηφιακών πόρων και τεχνολογιών που χρησιμοποιούνται στην εκπαίδευση και να έχουν τη δυνατότητα να εντάξουν σε αυτό το γενικότερο πλαίσιο αναφοράς τα σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία.
Τα προγράμματα επιμόρφωσης Β2 επιπέδου Τ.Π.Ε. συγκροτούνται εν γένει από εκπαιδευτικούς του ίδιου κλάδου ή ομοειδών – «συναφών» κλάδων («συστάδες» κλάδων εκπαιδευτικών). Δεδομένης της εξειδίκευσης και της εμβάθυνσης του προγράμματος σε ειδικότερα θέματα γνωστικών αντικειμένων, οι κλάδοι ή «συστάδες» κλάδων εκπαιδευτικών που προβλέπονται για την επιμόρφωση Β2 επιπέδου Τ.Π.Ε. προβλέπεται να είναι πολλαπλάσιες αυτών της εισαγωγικής επιμόρφωσης. Έξι (6) από αυτές, θα αφορούν σε αμιγείς ομάδες των βασικών κλάδων (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ19/20, ΠΕ70, ΠΕ60) όπως στην επιμόρφωση Β’ επιπέδου Τ.Π.Ε., ενώ οι υπόλοιπες  θα αφορούν στους νεο- εισερχόμενους στην επιμόρφωση κλάδους και  ειδικότητες, ομαδοποιημένους κατάλληλα (πχ. Συστάδα Ξένων Γλωσσών, Συστάδα Καλλιτεχνικών και Μουσικής, Συστάδα Φυσικής Αγωγής και Υγείας, Συστάδα Τεχνολόγων – Μηχανικών, Συστάδα Οικονομίας και Διοίκησης, Συστάδα Επαγγελμάτων Γης, Συστάδα Ειδικής Αγωγής).
Το πρόγραμμα επιμόρφωσης Β2 επιπέδου Τ.Π.Ε. περιλαμβάνει 42 διδακτικές ώρες, εκπόνηση δραστηριοτήτων και εργασιών, καθώς και πρόσθετες δράσεις προετοιμασίας και «εφαρμογής στην τάξη» (εν γένει, 6 υποστηρικτικές συναντήσεις με τον επιμορφωτή, τρίωρης διάρκειας η κάθε μια, για την προετοιμασία των παρεμβάσεων «εφαρμογής στην τάξη» και παρεμβάσεις στην τάξη από καθένα επιμορφούμενο, διάρκειας τουλάχιστον 6 ωρών) και θα έχει διάρκεια περίπου 14 εβδομάδες, ένα έως δύο τρίωρα την εβδομάδα.
Οι υποστηρικτικές συναντήσεις εντάσσονται στο πρόγραμμα σε εύλογο χρόνο από την έναρξη των μαθημάτων, οπότε και οι εκπαιδευτικοί ξεκινούν να υλοποιούν σε εβδομαδιαία εν γένει βάση, τις «παρεμβάσεις» με αξιοποίηση Τ.Π.Ε., στην τάξη με τους μαθητές τους.
Η παραπάνω διαδικασία αποβλέπει αφ’ ενός στην καλύτερη αφομοίωση των γνώσεων και δεξιοτήτων που αποκτούν οι επιμορφούμενοι εκπαιδευτικοί, καθώς η άντληση εμπειρίας από την πρακτική εφαρμογή στην τάξη αποτελεί πηγή ανατροφοδότησης και καθιστά αποτελεσματικότερη την επιμόρφωση, αφ’ ετέρου στην άμεση και με μαζικό τρόπο μεταφορά  των  αποτελεσμάτων  της  επιμορφωτικής  διαδικασίας  στους  τελικά ωφελούμενους,   που   είναι   οι   μαθητές.   Όπως   και   στο   προηγούμενο   πλαίσιο   της επιμόρφωσης Β’ επιπέδου Τ.Π.Ε., οι επιμορφωτές, στη φάση αυτή του προγράμματος, θα αναλάβουν ενεργό υποστηρικτικό και καθοδηγητικό ρόλο των εκπαιδευτικών που επιμορφώνουν, συμβάλλοντας έτσι με την εμπειρία τους, στην επιλογή ή εκπόνηση των κατάλληλων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με αξιοποίηση των Τ.Π.Ε., στην αποτελεσματικότερη εφαρμογή αυτών των δραστηριοτήτων μέσα στην τάξη και στην έγκαιρη αντιμετώπιση των όποιων προβλημάτων παρουσιαστούν.
Για να είναι δυνατή η κάλυψη των υποχρεώσεων «εφαρμογής στην τάξη» από τους επιμορφούμενους,  δυνατότητα  συμμετοχής  στην  επιμόρφωση  Β2  επιπέδου  Τ.Π.Ε.  θα δίνεται  σε  εκπαιδευτικούς  που  κατά  το  χρόνο  της  επιμόρφωσής  τους,  υπηρετούν  σε σχολική μονάδα και ασκούν διδακτικό έργο σε μαθητές.
Τα προγράμματα επιμόρφωσης Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε. και Β2 επιπέδου Τ.Π.Ε. θα υλοποιούνται σε όλη την Ελλάδα, σε Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης (Κ.Σ.Ε.). Η επιμόρφωση απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς όλων των κλάδων της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, διεξάγεται εκτός σχολικού ωραρίου, σε ομάδες των 10-15 ατόμων, από πιστοποιημένους επιμορφωτές Β’ επιπέδου Τ.Π.Ε., οι οποίοι περιλαμβάνονται στο Μητρώο Επιμορφωτών  Β’  επιπέδου  Τ.Π.Ε..  Προκειμένου  να  καλυφθούν  οι  απαιτήσεις  της  νέας Πράξης (νέοι κλάδοι – ειδικότητες εκπαιδευτικών, βελτίωση γεωγραφικής κάλυψης κλπ.), το Μητρώο επιμορφωτών Β’ επιπέδου Τ.Π.Ε. θα εμπλουτιστεί με περίπου 300 νέους επιμορφωτές, οι οποίοι θα επιλεγούν και θα εκπαιδευθούν κατάλληλα για το σκοπό αυτό σε Πανεπιστημιακά Κέντρα Επιμόρφωσης (ΠΑ.Κ.Ε.), στο πλαίσιο του έργου.
Αναφορικά με τα προγράμματα επιμόρφωσης Β2 επιπέδου Τ.Π.Ε., για την κάλυψη ειδικών επιμορφωτικών αναγκών (πχ. απομακρυσμένων περιοχών, περιοχών με μικρό αριθμό δυνητικών  επιμορφούμενων  ή που  παρουσιάζουν έλλειψη επιμορφωτών), προβλέπεται μέρος  των  προγραμμάτων  να  υλοποιηθεί  με  βάση  το  μεικτό  μοντέλο  επιμόρφωσης (blended learning), αξιοποιώντας την καλή πρακτική του μοντέλου που αναπτύχθηκε και εφαρμόστηκε με επιτυχία στο προηγούμενο σχετικό έργο, για την επιμόρφωση Β’ επιπέδου Τ.Π.Ε..
ΠΗΓΗ: ΙΤΥΕ-«ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ», Τμήμα Επιμόρφωσης και Πιστοποίησης


Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ, αποφθέγματα

"L’expérience nous montre qu’aimer ce n’est point nous regarder l’un l’autre mais regarder ensemble dans la même direction".
Η ζωή μας δίδαξε ότι η αγάπη δε συνίσταται στο να κοιτάμε ο ένας τον άλλο, αλλά στο να κοιτάμε προς την ίδια κατεύθυνση.


"Γιατί να μισούμε ο ένας τον άλλον; Είμαστε επιβάτες του ίδιου πλανήτη, που ο ένας εξαρτάται από τον άλλον, πλήρωμα του ίδιου καραβιού".

"Η πιο χαμένη από όλες τις μέρες μας είναι εκείνη 
η μέρα που δε γελάσαμε".

"Voici mon secret. Il est très simple: on ne voit bien qu'avec le cœur. 
L'essentiel est invisible pour les yeux".
"Αυτό είναι το μυστικό μου. Είναι πολύ απλό. 
Μόνο με την καρδιά μπορεί κάποιος να δει σωστά - αυτά που είναι πραγματικά σημαντικά δεν μπορούν να τα δουν τα μάτια".


Τρίτη 28 Ιουνίου 2016

Αντρέα Απιάνι, Θέματα ελληνικής μυθολογίας


Head of Laocoon - Google Art Project
Villa reale, Milano1817, il Parnaso, Apollo e le Muse

Venere allaccia il cinto a Giunone

Apollo and Daphne
Hercules at the crossroads

Giunone abbigliata dalle Grazie




Jean Jacques Rousseau, Ελβετός φιλόσοφος


Ο Ζαν Ζακ Ρουσσώ (Jean Jacques Rousseau) ήταν φιλόσοφος, συγγραφέας, παιδαγωγός και θεωρητικός της πολιτικής. Γεννήθηκε στις 28 Ιουνίου του 1712 στη Γενεύη, ο πατέρας του ήταν ωρολογοποιός, η μητέρα του κόρη ιερέα η οποία πέθανε εννιά μέρες μετά τη γέννηση του. Δεν πήγε ποτέ σχολείο, τον έμαθε ωστόσο να γράφει και να διαβάζει ο πατέρας του, χρησιμοποιώντας διάφορα αισθηματικά μυθιστορήματα της εποχής και τους «Παράλληλους βίους» του Πλούταρχου. Σε ηλικία 10 ετών ο πατέρας του συγκρούστηκε με μία ισχυρή οικογένεια της πόλης και αναγκάστηκε να αυτοεξοριστεί αφήνοντας τους 2 γιους του στον θείο τους. Ο θείος τοποθέτησε τον Ζαν Ζακ αρχικά ως γραφέα και αργότερα ως μαθητευόμενο χαράκτη. Εκείνος όταν έγινε 16, το 1728, εγκατέλειψε τη Γενεύη και περιπλανήθηκε σε Ελβετία και Γαλλία κερδίζοντας τα προς το ζην κάνοντας ότι δουλειά του τύχαινε. Σχετίστηκε αυτή την περίοδο με την κυρία ντε Βαρένς η οποία επέδρασε στην πνευματική του διαμόρφωση, το 1740 εργάστηκε για ένα διάστημα και ως παιδαγωγός. Το 1741 εγκαταστάθηκε στο Παρίσι ενώ την διετία 1743-1744 βρέθηκε να είναι γραμματέας του Γάλλου επιτετραμμένου στη Βενετία. Γύρισε το 1744 στο Παρίσι όπου συνεργάστηκε κατά την συγγραφή της "Εγκυκλοπαίδειας" και για ένα διάστημα συνδέθηκε φιλικά με τον Ντιντερό. Από το 1742 είχε αρχίσει να γράφει δοκίμια περί μουσικής, της οποίας ήταν αυτοδίδακτος. Το 1745 συνδέθηκε με την Τερέζα, μια νεαρή υπηρέτρια πανδοχείου, με την οποία θα συζεί ανά περιόδους και με την οποία θα κάνει 5 παιδιά τα οποία δώσανε σε ιδρύματα για να μεγαλώσουν. Το 1749 έγραψε για την Εγκυκλοπαίδεια όλα τα άρθρα που είχαν να κάνουν με την μουσική ενώ το 1750 κέρδισε το πρώτο βραβείο σε ένα διαγωνισμό της Ακαδημίας της Ντιζόν με το έργο του με τίτλο Διατριβή. Σε αυτό υποστήριζε πως η πρόοδος συνεπαγόταν διαφθορά και εκφυλισμό. Προκάλεσε έντονες συζητήσεις για την επαναστατικότητα του ενώ δύο χρόνια μετά έγραψε μια όπερα που γνώρισε αρκετή επιτυχία.

Το 1756 εγκαταστάθηκε στο Ερμιτάζ, στην αγροικία της κυρίας ντ’ Επιναί, με σκοπό να αφιερωθεί στο γράψιμο. Το 1757 ψυχράνθηκε μαζί της και πήγε να μείνει με ένα φίλο κοντά στο Παρίσι. Η επόμενη πενταετία του ήταν η πιο δημιουργική της ζωής του, με αποκορύφωμα τα δύο πιο γνωστά και σημαντικά του έργα που δημοσιεύτηκαν τον ίδιο χρόνο, το 1762. Πρόκειται για το «Αιμίλιος ή περί εκπαιδεύσεως» και το «Περί του κοινωνικού συμβολαίου». Και τα δύο προκάλεσαν μεγάλες αντιδράσεις. Το πρώτο αφορίστηκε από τον αρχιεπίσκοπο καθώς διατύπωνε την άποψη πως ο άνθρωπος δεν χρειάζεται διαμεσολαβητές στην σχέση του με το Θείο, το δεύτερο ρίχτηκε στην πυρά καθώς έγραψε για ισότητα και ισονομία, και για τα δυο καταδικάστηκε από δικαστήριο του Παρισιού και αναγκάστηκε να περάσει τα επόμενα χρόνια διωκόμενος και κρυμμένος με ψεύτικα ονόματα σε μικρές επαρχιακές πόλεις και σε εξοχικές κατοικίες. Το 1765 πήγε στην Αγγλία προσκαλεσμένος του φιλόσοφου Ντέηβιντ Χιουμ αλλά σύντομα ήρθε σε διένεξη μαζί του και επέστρεψε στην Ελβετία, να ζήσει σαν περιπλανώμενος και κατατρεγμένος. Η μόνη που του εξακολουθούσε να του παραστέκεται ήταν η Τερέζα, με την οποία νομιμοποίησε, ύστερα από τόσα χρόνια την σχέση τους. Ανάμεσα στα άλλα γραπτά αυτής της περιόδου, ξεχωρίσει το «Εξομολογήσεις» μια σειρά από διαλόγους με τον εαυτό του. Το 1778 αποσύρθηκε στο κτήμα ενός θαυμαστή του μαρκήσιου, πέθανε εκεί, αιφνίδια, στις 2 Ιουλίου του 1778. Ο Ρουσσώ έχει αναγνωριστεί ως ένας από τους σημαντικότερους συγγραφείς της γαλλικής γλώσσας, τα έργα του ενέπνευσαν την γαλλική επανάσταση και επηρέασαν, αλλάζοντας τον τρόπο που σκέφτονταν οι άνθρωποι της εποχής του.

Jean-Jacques Rousseau's home, Charmettes, near Chambéry, France

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΟ «ΑΙΜΙΛΙΟΣ ή ΠΕΡΙ ΑΓΩΓΗΣ»


Αν είναι αλήθεια ότι ο άνθρωπος γεννιέται καλός και γίνεται μοχθηρός μόνο μέσα από την κακή επιρροή της κοινωνίας στην οποία ζει, η μεταρρύθμιση της εκπαίδευσης μπορεί να γίνει το κατάλληλο όργανο για να δημιουργηθεί μια καινούρια και καλύτερη ανθρωπότητα. Ο δάσκαλος, πράγματι, δεν πρέπει να διδάσκει κανέναν με άμεσο τρόπο αλλά να περιορίζεται, να διευκολύνει την άφθονη αυθόρμητη ανάπτυξη του μαθητή. Όλες οι αντιλήψεις γεννιούνται από τη σχέση με το περιβάλλον. Επομένως η εκπαίδευση είναι εκείνη που διαμορφώνει τα μυαλά. Ο μαθητής, στον οποίο αντιπαραθέτονται τα διαφορετικά μαθήματα τους, δεν είναι σωστά εκπαιδευόμενος και δεν πρόκειται ποτέ να έρθει σε αρμονία με τον εαυτό του: εκείνος, αντίθετα, στον οποίο αυτές οι διδασκαλίες συμπίπτουν και έχουν τους ίδιους σκοπούς, είναι ο μόνος που προχωρά προς τον σκοπό του και ζει λογικά με τον εαυτό του. Μόνον αυτός είναι σωστά εκπαιδευόμενος. Γεννιόμαστε αδύναμοι και έχουμε ανάγκη από δυνάμεις, γεννιόμαστε απροετοίμαστοι για τα πάντα και έχουμε ανάγκη από βοήθεια, γεννιόμαστε ανόητοι και έχουμε ανάγκη από κρίσεις. Όλα αυτά που δεν έχουμε από την γέννηση και τα οποία έχουμε ανάγκη όταν μεγαλώνουμε, μας τα παρέχει η εκπαίδευση. Αυτήν την εκπαίδευση την παίρνουμε είτε από την φύση, είτε από τους ανθρώπους, είτε από τα πράγματα. Η εσωτερική ανάπτυξη των ιδιοτήτων μας και των οργάνων μας είναι η εκπαίδευση της φύσης, ο τρόπος που διδασκόμαστε να χρησιμοποιούμε αυτήν την εκπαίδευση των ανθρώπων. Η απόκτηση της εμπειρίας μας στα αντικείμενα που μας συγκινούν είναι η εκπαίδευση των πραγμάτων. Ο καθένας από εμάς, επομένως, εκπαιδεύεται από τριών ειδών δασκάλους. 

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ «ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ»


Ο άνθρωπος γεννήθηκε ελεύθερος, κι ωστόσο παντού βρίσκεται αλυσοδεμένος. Κι όποιος πιστεύει πως είναι κύριος των άλλων, δεν είναι λιγότερο δούλος. Πώς συνέβη αυτή η μεταβολή; Δεν γνωρίζω. Τι είναι αυτό που την καθιστά νόμιμη; Πιστεύω πως μπορώ σε αυτό να απαντήσω. Αν δεν λογάριαζα παρά μόνο την ισχύ και τα αποτελέσματα της, θα έλεγα: όσο ένα λαός υπακούει και δεν αντιδρά, καλώς πράττει. Αλλά μόλις βρει την δύναμη να αποτινάξει το ζυγό και το πραγματοποιεί, τότε ακόμη καλύτερα πράττει. Διότι ανακτώντας την ελευθερία του με τη χρήση του ίδιου δικαιώματος με το οποίο του την αφαίρεσαν, είτε ο λαός είχε το δικαίωμα να την ανακτήσει, είτε όσοι του την αφαίρεσαν, δεν είχαν το δικαίωμα να του την αφαιρέσουν.
Ο σφετεριστής της εξουσίας είναι αφέντης μόνο για όσο διάστημα είναι ισχυρότερος και μόλις γίνει δυνατό να εκδιωχθεί δεν μπορεί να διαμαρτυρηθεί για τη βία. Η εξέγερση είναι το ίδιο νόμιμη. Η βία και μόνο τον στήριζε, η βία και μόνο τον ανατρέπει.
Ο πρώτος άνθρωπος, που έχοντας περιφράξει ένα κομμάτι γης σκέφτηκε να πει «αυτό είναι δικό μου» και βρήκε ανθρώπους αρκετά αφελείς ώστε να τον πιστέψουν υπήρξε ο πραγματικός ιδρυτής της κοινωνίας των πολιτών. Από πόσα εγκλήματα, πολέμους, φόνους, από πόσες αθλιότητες και αίσχη θα είχε απαλλάξει το ανθρώπινο γένος εκείνος που, ξεριζώνοντας τους πασσάλους ή σκεπάζοντας το χαντάκι θα φώναζε στους συνανθρώπους του: «Μην ακούτε αυτόν τον αγύρτη. Χαθήκατε, αν ξεχάσατε πως οι καρποί ανήκουν σε όλους και η γη δεν ανήκει σε κανέναν»!
Οι πλούσιοι από τη δική τους πλευρά, ευθύς μόλις γνώρισαν την ευχαρίστηση της κυριαρχίας, περιφρόνησαν αμέσως όλους τους άλλους και χρησιμοποιώντας τους παλιούς δούλους για να υποτάξουν νέους, δεν σκέφτηκαν παρά να κατακτήσουν και να υποδουλώσουν τους γείτονές τους, ίδιοι με τους πεινασμένους λύκους, που έχοντας δοκιμάσει ανθρώπινη σάρκα, αποφεύγουν κάθε άλλη τροφή και δεν θέλουν παρά να καταβροχθίζουν ανθρώπους.
Ο ισχυρότερος δεν είναι ποτέ τόσο δυνατός ώστε να μείνει για πάντα κυρίαρχος, αν δεν μετατρέψει τη ισχύ του σε δίκαιο και την υπακοή σε καθήκον.
Ο Αριστοτέλης είχε αναφέρει πως οι άνθρωποι δεν είναι καθόλου από την φύση τους ίσοι, ότι άλλοι γεννιούνται για να γίνουν δούλοι και άλλοι αφέντες. Ο Αριστοτέλης είχε δίκιο ωστόσο είχε εκλάβει το αποτέλεσμα ως αίτιο. Όποιος έχει γεννηθεί στη σκλαβιά, γεννιέται για την σκλαβιά, αναμφισβήτητα. Οι σκλάβοι χάνουν τα πάντα μες στις αλυσίδες τους, ακόμη και την επιθυμία να τις αποτινάξουν. Αγαπούν την υποδούλωσή τους όπως οι σύντροφοι του Οδυσσέα λάτρευαν την κτηνωδία τους. Αν λοιπόν υπάρχουν φύσει δούλοι, είναι γιατί υπήρξαν δούλοι παρά φύσιν. Ο καταναγκασμός έφτιαξε τους πρώτους δούλους, η δειλία τους διαιώνισε.
Όπως πριν από την ανέγερση ενός μεγάλου οικοδομήματος ο αρχιτέκτονας παρατηρεί και δοκιμάζει το έδαφος για να δει να μπορεί να αντέξει το βάρος, ο σοφός νομοθέτης δεν συντάσσει νόμους αυτόματα καλούς αλλά πρώτα πρέπει να εξετάσει αν ο λαός για τον οποίο προορίζονται μπορεί να τους δεχτεί. Γι αυτό τον λόγο ο Πλάτωνας αρνήθηκε να δώσει νόμους στου Αρκάδες και τους Κυρηναίους, επειδή γνώριζε πως οι λαοί αυτοί ήταν πλούσιοι και δεν μπορούσαν να δεχτούν την ισονομία. Γι’ αυτό και έβλεπε κανείς στην Κρήτη, καλούν νόμους και κακούς ανθρώπους, γιατί ο Μίνωας πειθάρχησε έναν λαό γεμάτο πάθη. Οι φορείς της εκτελεστικής εξουσίας δεν είναι αφέντες του λαού, μα υπάλληλοί του. Ο λαός πρέπει να μπορεί να τους διορίζει και να τους απολύει όποτε θέλει. Δεν υπάρχει θέμα να συμβληθούν με το λαό, πρέπει να τον υπακούουν.


Δευτέρα 27 Ιουνίου 2016

Οι τρεις γυναίκες και η Ευτυχία

by Sachin Sagare


Το παλιό καιρό, ταξίδευαν τρεις γυναίκες και, ξαφνικά, βλέπουν μπροστά τους, μέσα σε έναν μεγάλο λάκκο, μια τέταρτη γυναίκα, παγιδευμένη. Με έκπληξη καταλαβαίνουν πως είναι η Ευτυχία.
Τότε η πρώτη γυναίκα λέει:
– Ευτυχία, θέλω να με κάνεις όμορφη.
Αμέσως, μεταμορφώθηκε σε μια καλλονή κι ευτυχισμένη έφυγε.
Η δεύτερη γυναίκα απευθύνθηκε στην Ευτυχία και της είπε:
– Θέλω να με κάνεις πλούσια.
Αμέσως, εμφανίσθηκε μπροστά της ένα σακούλι γεμάτο χρυσαφικά και διαμάντια, η γυναίκα το άρπαξε κι ευτυχισμένη έφυγε.
Η τρίτη γυναίκα παρέμενε σιωπηλή. Η Ευτυχία, μέσα από τον λάκκο, της είπε τότε:
– Πες μου κι εσύ τι θέλεις να σου δώσω;
Η γυναίκα έσκυψε, άπλωσε το χέρι της και της είπε:
– Δώσε μου το χέρι σου!
Κι έβγαλε την Ευτυχία από τον λάκκο.
Μετά συνέχισε τον δρόμο της…
Η Ευτυχία χαμογέλασε και την ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ!!!


Rafael Gonzalez y Gonzalez, ζωγράφος