Blogger Widgets

Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2019

Λογοτεχνία Β' Λυκείου: Ανδρέας Καρκαβίτσας, Ναυάγια

πηγή φωτογραφίας
Φύλλο εργασίας Επιμέλεια : Τζίνα Ζαζά
1.       Να συμπληρώσετε τον πίνακα.
Πρόσωπα

Τόπος

Βασικό πρόβλημα
του ήρωα

Γεγονότα

Δείκτες χρόνου


2.      Να αποδώσετε την ιστορία με τη βοήθεια του πίνακα.
3.      Να εντοπίσετε στο κείμενο τα σημεία που ο ήρωας αντιμετωπίζει εμπόδια. Είναι απαραίτητα για την ιστορία;
4.      Να εντοπίσετε ένα δραματικό απρόοπτο στο διήγημα και να αιτιολογήσετε τη λειτουργία του.
5.      Ποιες ιδιαιτερότητες παρουσιάζει η γλώσσα του κειμένου; Να δώσετε παραδείγματα.
6.      «Σημειώνω ότι γενικά στα διηγήματά του πρέπει να εξαρθεί η συγκρότηση του θέματος σε ενότητα, η γνώση των απλών ανθρώπων και πάντως ο λαμπρός χειρισμός της γλώσσας, υποδειγματικός για τα χρόνια εκείνα»[1] . Να αποδείξετε την άποψη αυτή με βάση το κείμενο.
7.      Να εντοπίσετε  στο κείμενο τα ακόλουθα εκφραστικά μέσα : 2 μεταφορές, 2 εικόνες (οπτική, ακουστική), 2 παρομοιώσεις, 2 σύνθετα ρήματα, 1 ασύνδετο σχήμα, 1 αντίθεση, 1 προσωποποίηση.
8.      Υπογραμμίστε στο κείμενο χωρία στα οποία επικρατεί περιγραφή. Ποια είναι η λειτουργία της (τι θα άλλαζε, αν έλειπε η περιγραφή;)
9.      Να βρείτε στο κείμενο παραδείγματα α) με αφήγηση, β) με διάλογο, γ) αφηγηματικό σχόλιο.
10.   Ποιος αφηγείται (ποια η σχέση του με την ιστορία); Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας με παραπομπή στο κείμενο.
11.    Να εντοπίσετε αναχρονίες στο κείμενο.
12.   Να εντοπίσετε στο κείμενο παραδείγματα που αφορούν τη διάρκεια της ιστορίας : σκηνή, επιτάχυνση, επιβράδυνση.
13.   Από ποια στοιχεία του κειμένου κατανοούμε πως η δράση τοποθετείται σε παλαιότερη εποχή;
14.   «Τα μεταγενέστερα διηγήματά του, που τα συγκέντρωσε ο ίδιος σε δυο τόμους: Λόγια της πλώρης (1899, τα ναυτικά) και Παλιές αγάπες (1900), ανήκουν βέβαια στην ίδια περιοχή του ηθογραφικού διηγήματος. Ό,τι όμως τα χαρακτηρίζει δεν είναι η νοσταλγία και ο ρεμβασμός, όπως στον Παπαδιαμάντη, όσο μια ακριβής παρατήρηση και μια δύναμη ψυχογραφική· γενικά ένας τόνος ρεαλιστικός, που φτάνει πολλές φορές ως τη σκληρότητα»[2]. Να αιτιολογήσετε την παραπάνω άποψη με βάση το διήγημα.
15.   Δημιουργική γραφή : Να υποθέσετε ότι είστε ο καπετάν Ξυρίχης και γράφετε μια επιστολή στους γονείς σας, για να τους ενημερώσετε για το ναυάγιο των δύο αδερφών. Να απαντήσετε με βάση το διήγημα (150 – 200 λέξεις).
16.   Δημιουργική γραφή : Να υποθέσετε ότι είστε δημοσιογράφος και γράφετε ένα άρθρο για εφημερίδα με θέμα τα γεγονότα του διηγήματος. Να λάβετε υπόψη σας τη μορφή της ανεστραμμένης πυραμίδας (έκφραση – έκθεση Β’ Λυκείου, σελ. 33 – 34). (150 – 200 λέξεις).

 Δικτυογραφία







[1] Κ.Θ. Δημαράς, Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Από τις πρώτες ρίζες ως την εποχή μας, Εκδόσεις «Γνώση», Αθήνα 2000 (9η έκδ.), 554-555.
[2] Λίνος Πολίτης, Ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Αθήνα 1998 (9η έκδ.), 206-207.

Κυριακή 17 Νοεμβρίου 2019

17 Νοέμβρη 1973


ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ,  Το αγόρι και η πόρτα  
Εκεί που έπεσε
είναι μια κόκκινη λίμνη,
ένα κόκκινο δέντρο,
ένα κόκκινο πουλί.  
Σηκώθηκε όρθια
η πεσμένη καγκελόπορτα-
χιλιάδες άλογα.
Λαός καβαλίκεψε.
Κομνηνέ! - φωνάξαμε.
Γύρισε και μας κοίταξε
δε φορούσε επίδεσμο
ούτε στεφάνι.
Άσπρα άλογα, κόκκινα άλογα
και μαύρα, πιο μαύρα-
καλπασμός, - η ιστορία
Να προφτάσουμε.

 

ΛΕΙΑ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ-ΚΑΡΑΒΙΑ, Προς Αντιγόνην (Αποσπάσματα)

Φέτο δε θά 'ρθει η άνοιξη, δε θ' αφήσουμε
τους κούκους να τιτιβίσουν τα τραγούδια
των στασιαστών, τις μυγδαλιές να τους μυρώσουν,
όχι, τον ήλιο δε θα τον αφήσουμε
να ξεκαλοκαιριάσει, και τα τζιτζίκια
να τσιρίζουν ζει ζει ζει.
Ετούτος ο Νοέμβρης θα μείνει καρφωμένος
μέσα στο χρόνο, με τις ατέλειωτες του νύχτες,
με το βοριά στα στηλωμένα μάτια μας,
με τους τριγμούς κλαριών ή πατημάτων,
κρωγμούς ή συνθηματικές κραυγές συνωμοτών.
Δεν ξεγελιόμαστε απ' τα τεχνάσματα σας.
Κάποιος ρίχνει κόκκινο χρώμα στα ποτάμια —
δεν έρευσε από φλέβες τόσο κόκκινο.
Κάποιος βάφει πορφυρένια τη θάλασσα
και τα σύννεφα στάζουν αίματα, αίματα,
πλημμυρίζουν οι δρόμοι.

Πηγή: www.lifo.gr



Παρασκευή 1 Νοεμβρίου 2019

καλό μήνα!!!

πηγή



Ά
νεμος του Νοεμβρίου – Τάσος Λειβαδίτης
Τώρα όμως βράδιασε. Ας κλείσουμε την πόρτα κι ας κατεβάσουμε τις κουρτίνες
γιατί ήρθε ο καιρός των απολογισμών. Τι κάναμε στη ζωή μας;
Ποιοι είμαστε; Γιατί εσύ κι όχι εγώ;
Καιρό τώρα δεν χτύπησε κανείς την πόρτα μας κι ο ταχυδρόμος έχει
αιώνες να φανεί. Α, πόσα γράμματα, πόσα ποιήματα
που τα πήρε ο άνεμος του Νοεμβρίου. Κι αν έχασα τη ζωή μου
την έχασα για πράγματα ασήμαντα: μια λέξη ή ένα κλειδί, ένα χτες ή ένα αύριο
όμως οι νύχτες μου έχουν πάντα ένα άρωμα βιολέτας
γιατί θυμάμαι. Πόσοι φίλοι που έφυγαν χωρίς ν’ αφήσουν διεύθυνση,
πόσα λόγια χωρίς ανταπόκριση
κι η μουσική σκέφτομαι είναι η θλίψη εκείνων που δεν πρόφτασαν ν’ αγαπήσουν.