Στην
ενότητα 6 της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ’ Γυμνασίου με τίτλο «Ενεργοί πολίτες
για την υπεράσπιση οικουμενικών αξιών» εργαστήκαμε με βάση τη σχεδιαστική σκέψη.
Είχε προηγηθεί επιμορφωτικό σεμινάριο από το ΠΕΚΕΣ Στερεάς Ελλάδας σε
συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και την Δρ. Χαρίκλεια Τσαλαπάτα, ΕΔΙΠ, του
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με θέμα τη «Σχεδιαστική σκέψη στη μάθηση» και
διαδικτυακό σεμινάριο από την Δρ. Ελένη Παπαντωνίου, Σ.Ε.Ε ΠΕ02 με θέμα «Σχεδιάζοντας
τη γλωσσική διδασκαλία κατά τη σχεδιαστική σκέψη».
Στην
τάξη ξεκινήσαμε μιλώντας για τις κοινωνικές ανισότητες, διερευνώντας τον όρο «ανισότητα».
Οι μαθητές και οι μαθήτριες έδωσαν παραδείγματα κοινωνικής ανισότητας που έχουν
βιώσει ή οι δικοί τους άνθρωποι (παραδείγματα για τη φτώχεια, τις έμφυλες
διακρίσεις, γεωγραφικές ανισότητες, διακρίσεις στο σχολικό περιβάλλον κλπ).
Στην
ολομέλεια μελετήσαμε τα παρακάτω κείμενα (δείτε τις πηγές):
α) Ειδήσεις
(αλιευμένες από το διαδίκτυο) για την έμφυλη βία, την ανισότητα και τον σεξισμό
https://docs.google.com/document/d/1JyQbgcGOZrkNkpwAuq9TJmZkIhkp9B9hdycy-olkLeA/edit?usp=sharing
β) Συμβουλευτικό
Κέντρο Λαμίας Παγκόσμια Ημέρα των Δικαιωμάτων των Γυναικών, Ενημερωτικό
σημείωμα, 8η Μαρτίου «Παγκόσμια ημέρα για τα δικαιώματα των γυναικών»
γ) Σύμβαση
για τα Δικαιώματα του Παιδιού (Unisef)
δ) Εκτός
Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ ο Γκρίνγουντ μετά την καταγγελία της συντρόφου του για
ξυλοδαρμό
ε) Διεθνής αμνηστία, ποιοι είμαστε
Στη
συνέχεια οι μαθητές και οι μαθήτριες εργάστηκαν ανά δύο και δημιούργησαν ένα κείμενο
πολυτροπικό με κοινωνικό μήνυμα. Επίσης, με βάση ένα υποθετικό σενάριο της Δρ.
Ελένης Παπαντωνίου για τις έμφυλες ανισότητες, σύμφωνα με το οποίο στο Δήμο μας
κατά τη διάρκεια της πανδημίας πολλές γυναίκες έμειναν άνεργες και άλλες αντιμετώπισαν
τη βιαιότητα ενός συντρόφου/ συζύγου, κλήθηκαν να γράψουν μια ανακοίνωση για την
τοπική εφημερίδα με τα μέτρα που αποφάσισε ο Δήμος για την αντιμετώπιση των
παραπάνω προβλημάτων.
Από το
βιβλίο έγινε επιλογή 2-3 κειμένων κυρίως για τη μελέτη των επιρρηματικών
προτάσεων και για τα λεξιλογικά (υπώνυμα).
Η
ενότητα ολοκληρώθηκε συζητώντας γενικά για τα δικαιώματα, τα κοινωνικά
προβλήματα και τον εθελοντισμό.
Αξιολόγηση:
Η μάθηση στη βάση της σχεδιαστικής σκέψης ήταν πραγματικά ενδιαφέρουσα. Πρόκειται
για ένα εργαλείο καινοτομίας που βρίσκει εφαρμογή κυρίως στην επιχειρηματικότητα,
αλλά μπορεί να εφαρμοστεί και στην εκπαίδευση.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες χάρηκαν πολύ την ομαδοσυνεργατική μέθοδο και ζήτησαν να εργαστούν εκ νέου με τον ίδιο τρόπο.
Πηγές
https://www.sch.gr/pekes-stereas-elladas-schediastiki-skepsi-gia-tin-kainotomia/
https://drive.google.com/file/d/1WBMiaVv_OhuSWrPfl1kdRaR5HWBzUtW6/view
Παράρτημα
Σχεδιάγραμμα
για τα δικαιώματα, τα κοινωνικά προβλήματα και τον εθελοντισμό
Σχεδιάγραμμα
με τα μέτρα του Δήμου για την ανεργία και την ενδοοικογενειακή βία