Blogger Widgets

Τετάρτη 29 Μαρτίου 2017

Αιτήσεις εκπαιδευτικών για συμμετοχή σε προγράμματα επιμόρφωσης Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε.



Από σήμερα, Τετάρτη 29/03/2017 και μέχρι τη Πέμπτη 06/04/2017 στις 16:00, καλούνται οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί να ενημερώνονται για τα διαθέσιμα επιμορφωτικά προγράμματα που τους αφορούν και θα υλοποιηθούν στην περιοχή τους κατά την 1η επιμορφωτική περίοδο Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε. (Μάιος - Ιούνιος 2017) και
να υποβάλουν αιτήσεις συμμετοχής
μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος (MIS) της Πράξης «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών για την Αξιοποίηση και Εφαρμογή των Ψηφιακών Τεχνολογιών στην Διδακτική Πράξη (Επιμόρφωση Β’ επιπέδου Τ.Π.Ε.)» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού – Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» (ΕΠ ΑΝΑΔΕΔΒΜ), που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, ΕΣΠΑ 2014-2020) και το Ελληνικό Δημόσιο, στην ηλεκτρονική διεύθυνση
με χρήση των κωδικών που τους είχαν αποδοθεί κατά την πιστοποίησή τους στο Α’ Επίπεδο Τ.Π.Ε..
Πληροφορίες σχετικά με την Επιμόρφωση Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε. και την παρούσα περίοδο επιμόρφωσης είναι διαθέσιμες ΕΔΩ.
Δικαίωμα συμμετοχής στην επιμόρφωση έχουν οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όλων των κλάδων και ειδικοτήτων της ελληνικής δημόσιας εκπαίδευσης (περιλαμβανομένων των υπηρετούντων αναπληρωτών), καθώς και οι εκπαιδευτικοί ιδιωτικών σχολείων.
Προϋπόθεση για τη συμμετοχή σε πρόγραμμα Εισαγωγικής Επιμόρφωσης για την εκπαιδευτική αξιοποίηση Τ.Π.Ε. (Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε.) αποτελεί η πιστοποίηση στις βασικές δεξιότητες Τ.Π.Ε. (Α’ επίπεδο Τ.Π.Ε.), με εξαίρεση τους εκπαιδευτικούς του κλάδου ΠΕ19/20, καθώς και τους επιμορφωτές Α’ επιπέδου Τ.Π.Ε. που είναι ενταγμένοι στα σχετικά μητρώα παλαιότερων πράξεων επιμόρφωσης σε βασικές δεξιότητες Τ.Π.Ε..
Οδηγίες για την υποβολή της αίτησης συμμετοχής σας, θα βρείτε ΕΔΩ.
Οδηγίες για την διαδικασία απόκτησης κωδικών εισόδου στο Πληροφοριακό Σύστημα http://e-pimorfosi.cti.gr/mis για τους εκπαιδευτικούς κλάδου ΠΕ19/20, προκειμένου να υποβάλλουν αιτήσεις συμμετοχής στα προγράμματα, θα βρείτε ΕΔΩ.
Για να υποβάλλετε την αίτηση συμμετοχής σας, πατήστε ΕΔΩ.
Για τυχόν διευκρινίσεις που θα χρειαστείτε, μπορείτε να ανατρέξετε στις «Συχνές Ερωτήσεις» της παρούσας πύλης http://e-pimorfosi.cti.gr (επιλογή: «Υποστηρικτικές δομές» -> «Συχνές Ερωτήσεις») ή να χρησιμοποιήσετε το «Έντυπο Υποβολής Ερωτήματος» (επιλογή: «Υποστηρικτικές δομές» -> «Help Desk») για να υποβάλετε ηλεκτρονικά το ερώτημά σας στην Υπηρεσία Help Desk της Πράξης.
Μετά την ολοκλήρωση της υποβολής αιτήσεων επιμόρφωσης, με νεώτερη ανακοίνωση θα ενημερωθούν οι εκπαιδευτικοί σχετικά με το αποτέλεσμα της ηλεκτρονικής κλήρωσης και τη συμμετοχή τους, καθώς επίσης και τα ΚΣΕ σχετικά με την υλοποίηση των προγραμμάτων που έχουν υποβάλει και τις απαραίτητες ενέργειες για την έναρξη των μαθημάτων (εγγραφές επιμορφούμενων κλπ.).



Κυριακή 26 Μαρτίου 2017

Λεξιλογικές ασκήσεις : συνώνυμα, ορισμοί


Να βρείτε τα συνώνυμα και να τα αντιστοιχίσετε.

αναφαίρετος
ελλοχεύω, καραδοκώ
στρεβλώνω
ευπορία, ευημερία
ολοκληρωτικός
καταπίεση
καταβαράθρωση
ανακινώ, φέρνω στην επικαιρότητα
πρεσβεύω
πανδαιμόνιο, πανζουρλισμός
ευμάρεια
ανθρωπιστικός, φιλανθρωπικός
καταδυνάστευση
καινοτόμος
σαρωτικός
αξιοκατάκριτος
ενεδρεύω
μεταδίδω (γνώσεις, πολιτισμό, παιδεία)
σκεπτικιστής
αξιοπιστία
επισφαλής
ασυνεπής, ανακόλουθος
ορυμαγδός
περιορίζω
ουμανιστικός
απαράγραπτος
αναμοχλεύω
πλήρης αποτυχία
μεμπτός
παραμορφώνω, διαστρέφω
συρρικνώνω
δύσπιστος
φερεγγυότητα
καταστρεπτικός, εντυπωσιακός
μεταλαμπαδεύω
υποστηρίζω μια γνώμη, φρονώ
αντιφατικός
επίφοβος, αβέβαιος
ρηξικέλευθος
πλήρης, παντελής, απόλυτος//
απολυταρχικός,  δικτατορικός, φασιστικός


Σάββατο 25 Μαρτίου 2017

Αντώνης Σαμαράκης, Ζητείται ελπίς




Μεταπολεμικός κόσμος – Ιστορικό πλαίσιο

ú  κρίσιμη εποχή που χαρακτηρίζεται από την πόλωση των δύο υπερδυνάμεων ΗΠΑ και ΕΣΣΔ με τη δημιουργία ψυχροπολεμικού κλίματος
ú  εμφύλιος πόλεμος στην Ελλάδα
ú  πολιτική αστάθεια
ú  δημοψήφισμα του 1946 με αποχή της αριστεράς – επαναφορά μοναρχίας
ú  σύρραξη κυβερνητικού στρατού και κομμουνιστών ανταρτών
ú  κυριαρχία δεξιάς
ú  οικονομική δυσπραγία
ú  αμερικανικός έλεγχος στην εξωτερική πολιτική
ú  αντιαποικιακός αγώνας της Κύπρου (1955) – μαχητικές διαδηλώσεις και διαμαρτυρίες στην Ελλάδα
ú  1959, αναγνώριση της ανεξαρτησίας της Κύπρου

Θεματικά κέντρα του διηγήματος

ú  επικράτηση κλίματος φόβου και ανασφάλειας κατά τη δεκαετία του ‘50
ú  ιδεολογική σύγχυση, διαταραγμένη ανθρώπινη ψυχολογία

Διάψευση ελπίδων

Ο μεταπολεμικός κόσμος πίστευε σ’ ένα καλύτερο αύριο με επικράτηση ειρήνης σε ολόκληρο τον κόσμο, αλλά διαψεύστηκε σύντομα, αφού οι πολεμικές συρράξεις συνεχίστηκαν. Ο ψυχρός πόλεμος μεταξύ των δύο υπερδυνάμεων, των ΗΠΑ και της ΕΣΣΔ προκάλεσε κλίμα φόβου και αγωνίας για το ξέσπασμα του Γ’ Παγκοσμίου πολέμου. Η ανασφάλεια δημιούργησε αρνητικά συναισθήματα στους ανθρώπους με αποτέλεσμα την ιδεολογική σύγχυση. Η κοινωνική εξαθλίωση οδήγησε πολλούς στην αυτοκτονία, αφού δεν υπήρχε ελπίδα (τα νέα της εφημερίδας που διαβάζει ο ήρωας).

Συναισθήματα του ήρωα

Πέρα από την εξωτερική πραγματικότητα που παρουσιάζεται στα νέα της εφημερίδας και στο παρόν του ήρωα στο καφενείο, στις σκέψεις του διαγράφονται τα συναισθήματά του. Διακατέχεται από αγωνία, φόβο, ανησυχία για το μέλλον. Έχει απογοητευθεί και αυτός (όπως κι άλλοι άνθρωποι) μετά το πέρας του Β’ Παγκοσμίου πολέμου και η αγωνία του κορυφώνεται στην ανάγνωση των νέων της εφημερίδας. «Σκούπισε τον ιδρώτα στο μέτωπό του. Είχε ιδρώσει και δεν έκανε ζέστη.» «Σκεφτότανε το φόβο που έχει μπει στις καρδιές». Και γενικά η χρήση της λέξης ελπίδα περισσότερο σχετίζεται με την απουσία της από τη ζωή του ήρωα και των υπόλοιπων ανθρώπων. Ωστόσο, στο τέλος ορθώνει το ανάστημά του και με την αγγελία του, διαφοροποιείται από τους άλλους απεγνωσμένους ανθρώπους και διεκδικεί την ευτυχία για τη ζωή του.

Αφήγηση – Αφηγητής

Η αφήγηση είναι τριτοπρόσωπη. Ο αφηγητής που ταυτίζεται με τον Αντώνη Σαμαράκη δε συμμετέχει στην ιστορία και είναι παντογνώστης.

Γλώσσα

Ο Σαμαράκης επιλέγει τη δημοτική, αλλά στο διήγημα εντοπίζουμε φράσεις στην καθαρεύουσα καθώς και ξένες λέξεις. Η χρήση της καθαρεύουσας (σε κάποιες φράσεις των άρθρων της εφημερίδας και στις αγγελίες) αναπαράγει την επίσημη γλώσσα της εποχής που χρησιμοποιούνταν στη διοίκηση, στην εκπαίδευση και στον τύπο. Η καθαρεύουσα ήταν η γλώσσα που επιβάλει το συντηρητικό καθεστώς. Έκδηλος είναι κι ο ειρωνικός τόνος του συγγραφέα με τη χρήση ξένων λέξεων στα κοσμικά νέα της εφημερίδας. Σκοπός του είναι να στηλιτεύσει τη ζωή της άρχουσας τάξης που ζει με πολυτέλεια σε αντιδιαστολή με τους απλούς ανθρώπους που υποφέρουν από οικονομική δυσπραγία, απώλεια ελπίδας. Ο μιμητισμός και η αλλοτρίωση των πλουσίων φαίνεται έντονα στα νέα της εφημερίδας.


Απόψεις

[…] είναι δύσκολο να περάσεις χωρίς να δυσανασχετήσεις στην ακατάστατη γραφή του Αντώνη Σαμαράκη, που κατέχει τον τίτλο του πιο πολυδιαβασμένου πεζογράφου της γενιάς του. Ένας μικροσκοπικός τόμος διηγημάτων, Ζητείται Ελπίς (1954), του χάρισε αμέσως την επιτυχία που απλώθηκε στο πλατύτερο κοινό ιδίως από τα 1959, όταν κυκλοφόρησε το πρώτο του μυθιστόρημα, Σήμα Κινδύνου. Η επιτυχία ολοκληρώθηκε με τον δεύτερο τόμο διηγημάτων, Αρνούμαι (1961), και κυρίως με το δεύτερο μυθιστόρημά του Το Λάθος (1965). Όταν […] κυκλοφόρησε Το Διαβατήριο, ένας ακόμη τόμος με διηγήματα, ο Σαμαράκης είχε την ικανοποίηση να βλέπει τα βιβλία του να πουλιούνται κατά δεκάδες χιλιάδες και να είναι ο πιο πολυμεταφρασμένος μεταπολεμικός πεζογράφος μας — αν το ρεκόρ αυτό δεν ανήκει στον Βασίλη Βασιλικό· […]
Από την πλευρά του θέματος ο Σαμαράκης έταξε ευθύς εξ αρχής ορισμένους στόχους, και στα είκοσι χρόνια της πεζογραφικής σταδιοδρομίας του δεν απίστησε ποτέ σ’ αυτούς· ίσα-ίσα τους εμπλούτισε, με αποτέλεσμα να εμφανίζεται σήμερα σαν σταυροφόρος που έχει πάρει όρκο να χτυπάει μέχρι τελευταίας πνοής του τους μισητούς εχθρούς του ανθρώπου και της ανθρωπιάς. Και είναι οι εχθροί αυτοί ο κάθε πόλεμος, ο πυρηνικός πόλεμος, ο ολοκληρωτισμός, η εκμηδένιση του αδύναμου μοναχικού ατόμου μέσα στους τερατικούς μηχανισμούς της εποχής μας. Από την πλευρά της τεχνικής βασίζεται απαρέγκλιτα σε κάποιο εύρημα ή συρροή ευρημάτων που εντυπωσιάζουν. Από την πλευρά του τρόπου με τον οποίο εκφράζει την αντίθεσή του σε όσα καταγγέλλει, προσφεύγει πάντα στη χειρονομία. Οι ήρωες των διηγημάτων και των μυθιστορημάτων του προβαίνουν σε κάποια χειρονομία: ξεριζώνουν ένα δέντρο, καταστρέφουν μια εφεύρεσή τους, φυγαδεύουν εκείνον που συλλάβανε, σκοτώνουν ένα παιδάκι που παίζει τον πόλεμο κ.ο.κ.
Δεν είναι, λοιπόν, άστοχο αν ονομάσουμε τον Σαμαράκη πεζογράφο της κοινωνικής συνείδησης. Και για να εκδηλώσει την εξανάστασή του ή για να κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου συχνά χρησιμοποιεί την ειρωνεία και το χιούμορ. Όπλο από τα πιο αποτελεσματικά.
 Αλέξανδρος Κοτζιάς, Μεταπολεμικοί πεζογράφοι. Κριτικά κείμενα, Κέδρος, Αθήνα 1988, 142-143 (2η έκδ.).

Φωτογραφία του Αντώνη Σαμαράκη από το ταξίδι του για τη UNICEF στην Αιθιοπία το 1984


 Φύλλο εργασίας

1.       Να εντοπίσετε τα πρόσωπα, τον τόπο και τον χρόνο του διηγήματος.
2.      Να εντοπίσετε τις ενότητες του κειμένου και να δώσετε από έναν πλαγιότιτλο σε καθεμία.
3.      Πώς είναι η κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα και στον κόσμο κατά τη δεκαετία του ’50, όπως παρουσιάζεται στην εφημερίδα που διαβάζει ο ήρωας του διηγήματος;
4.      Ποιες επιπτώσεις έχει ο πόλεμος στη ζωή του ανθρώπου και γενικότερα στην κοινωνία;
5.      Ποιες ελπίδες είχαν οι άνθρωποι για τη ζωή μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο;
6.      Ποια είναι τα συναισθήματα του ήρωα; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
7.      Ποιος είναι ο αφηγητής;
8.      Να αιτιολογήσετε τη χρήση της καθαρεύουσας από τον Σαμαράκη, καθώς και των ξένων λέξεων.
9.      Ποια είναι η σημασία της αγγελίας του ήρωα;
10.   Κατά τη γνώμη σας, το διήγημα είναι επίκαιρο; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
11.    Ποιες είναι οι ελπίδες του σημερινού ανθρώπου;
12.   Να γράψετε κι εσείς μια παρόμοια μικρή αγγελία με αυτήν του ήρωα ξεκινώντας με το ρήμα «Ζητείται..» Συμπληρώστε με τη φαντασία σας.
13.   Να μελετήσετε την εισαγωγή στη μεταπολεμική λογοτεχνία  και την ενότητα 8 : Η μεταπολεμική Νεοελληνική Λογοτεχνία (1945-1967), Η Εισαγωγικά (Η πεζογραφία, Αντώνης Σαμαράκης) στις παρακάτω ιστοσελίδες και να απαντήσετε στα ερωτήματα.
α) Γιατί η δεκαετία του 1940 – 1950 χαρακτηρίζεται «σκληρή»; Να δώσετε το ιστορικό πλαίσιο της δεκαετίας.
β) Τι εννοούμε με τον όρο «μεταπολεμική λογοτεχνία»; (συμβουλευτείτε και την εισαγωγή του βιβλίου σας στη σελ. 217)
γ) «Ο Αντώνης Σαμαράκης (1919-2003) οφείλει την επιτυχία του στην παγκοσμιότητα των ηρώων του». Να αιτιολογήσετε την παραπάνω άποψη με βάση τα έργα του Αντώνη Σαμαράκη.
14.   Να μελετήσετε και να σχολιάσετε το σημείωμα του Αντώνη Σαμαράκη στην ιστοσελίδα της UNISEF

Ποτέ πια πόλεμος!

"Τις τελευταίες νύχτες
δεν βλέπω όνειρα,
φοβάμαι πια να ονειρεύομαι"
είπε το οχτάχρονο παιδί
από το Κόσοβο.
Το παιδί ξαναζούσε στα όνειρά του τον εφιάλτη του παράλογου πολέμου. Εμείς, πώς τολμάμε να ονειρευόμαστε;
"Πόλεμος εναντίον του πολέμου". Άπειρες φορές έχει γραφτεί και ακουστεί αυτό το σύνθημα-σλόγκαν. Και όμως, ο πόλεμος ζει και βασιλεύει και τα πάντα σακατεύει : ανθρώπινες ζωές, δημιουργήματα της επιστήμης και της τεχνολογίας, πολιτιστική κληρονομιά, το περιβάλλον.
Εις τους αιώνας των αιώνων πόλεμος. Διαψεύστηκαν τραγικά οι ελπίδες που είχαμε ότι πόλεμος δεν θα ξαναγίνει ποτέ πια.
"Πόλεμος πάντων πατήρ" είπε ο Ηράκλειτος. Ένας πατέρας που καταβροχθίζει τα παιδιά του. Το συνηθίσαμε πια, εδώ είναι ο μέγας κίνδυνος. Ενώ πόλεμοι και εμφύλιοι σπαραγμοί μαίνονται γύρω μας, τους θεωρούμε κάτι φυσικό και αναπότρεπτο.
Πρώτη προτεραιότητα στη λίστα των θυμάτων των πολέμων έχουν τα παιδιά. Τα βλέπουμε στην τηλεόραση, χάρη σ' αυτήν έχουν μπει στα σπίτια μας - στην ψυχή μας όμως έχουν άραγε μπει;
Παιδιά που τους δίνουν όπλα μεγαλύτερα από το μπόι τους και τα στέλνουν να κλαδέψουν τη ζωή άλλου ανθρώπου και να πεθάνουν και τα ίδια. Παιδιά που τα ποτίζουν μίσος για τον πλησίον. Αλλά το παιδί σκέφτεται την ειρήνη, την ονειρεύεται, τη ζωγραφίζει, την τραγουδά.
Τα παιδιά-θύματα να μην τα μετράμε με νούμερα, φτάνει και μόνο ένα παιδί να χαθεί έτσι, τότε ο κόσμος μας ο δήθεν πολιτισμένος, ο δήθεν χριστιανικός, έχει χρεωκοπήσει. Αυτό που πεθαίνει είναι η ψυχή του παιδιού.

Αντώνης Σαμαράκης



δικτυογραφία










Κατερίνα Γώγου, «Θα ‘ρθει καιρός»

«Θαρθεί καιρός που θ’ αλλάξουν τα πράματα.
Να το θυμάσαι Μαρία.
Θυμάσαι Μαρία στα διαλείμματα εκείνο το παιχνίδι
που τρέχαμε κρατώντας τη σκυτάλη
– μη βλέπεις εμένα – μην κλαις. Εσύ είσ’ η ελπίδα
άκου θάρθει καιρός
που τα παιδιά θα διαλέγουνε γονιούς
δε θα βγαίνουν στην τύχη
Δε θα υπάρχουν πόρτες κλειστές
με γερμένους απέξω
Και τη δουλειά
θα τη διαλέγουμε
δε θά ‘μαστε άλογα να μας κοιτάνε στα δόντια.
Οι άνθρωποι – σκέψου! – θα μιλάνε με χρώματα
κι άλλοι με νότες
Να φυλάξεις μοναχά
σε μια μεγάλη φιάλη με νερό
λέξεις κι έννοιες σαν κι αυτές
απροσάρμοστοι-καταπίεση-μοναξιά-τιμή-κέρδος-εξευτελισμός
για το μάθημα της ιστορίας.
Είναι Μαρία – δε θέλω να λέω ψέματα –
δύσκολοι καιροί.
Και θάρθουνε κι άλλοι.
Δεν ξέρω – μην περιμένεις κι από μένα πολλά –
τόσα έζησα τόσα έμαθα τόσα λέω
κι απ’ όσα διάβασα ένα κρατάω καλά:
«Σημασία έχει να παραμένεις άνθρωπος».
Θα την αλλάξουμε τη ζωή!
Παρ’ όλα αυτά Μαρία.»

25η Μαρτίου

κόσμος μς λεγε τρελλούς. μες, ν δν εμεθα τρελλοί,
δν κάναμεν τν πανάστασιν [...].

Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, Απομνημονεύματα
Η Δόξα των Ψαρών, Γύζης

Αριστοτέλης Βαλαωρίτης, Εικοστή πέμπτη Μαρτίου

Ευαγγελισμός – Ελληνισμός

Μεμιάς ανοίγει ο ουρανός τα σύγνεφα μεριάζουν,
οι κόσμοι εμείνανε βουβοί, παράλυτοι, κοιτάζουν.
Μια φλόγ’ αστράφτει… ακούονται ψαλμοί και μελωδία…
Πετάει έν άστρο… σταματά εμπρός εις τη Μαρία…

 «Χαίρε, της λέει, αειπάρθενε, ευλογημένη, χαίρε!
Ο Κύριός μου είναι με σε. Χαίρε, Μαρία, χαίρε!»
Επέρασαν χρόνοι πολλοί… Μια μέρα σαν εκείνη
αστράφτει πάλε ο ουρανός… Στην έρμη της την κλίνη
λησμονημένη, ολόρφανη, χλωμή κι απελπισμένη,

μια κόρη πάντα τήκεται, στενάζει, αλυσωμένη.
Τα σίδερα είναι ατάραγα, σκοτάδι ολόγυρά της.
Τα καταφρόνια, η δυστυχιά σέπουν τα κόκαλά της.
Τρέμει μεμιάς η φυλακή και διάπλατη η θυρίδα
φέγγει κι αφήνει και περνά έν άστρο, μιαν αχτίδα.

Ο Άγγελος εστάθηκε, διπλώνει τα φτερά του…
«Ξύπνα, ταράζου, μη φοβού, χαίρε, Παρθένε, χαίρε.
Ο Κύριός μου είναι με σε, Ελλάς, ανάστα, χαίρε».
Οι τοίχοι ευθύς σωριάζονται. Η μαύρ’ η πεθαμένη
νιώθει τα πόδια φτερωτά. Στη μέση της δεμένη

χτυπάει η σπάθα φοβερή. Το κάθε πάτημά της
ανοίγει μνήμ’ αχόρταγο. Ρωτά για τα παιδιά της…
Κανείς δεν αποκρένεται… Βγαίνει, πετά στα όρη…
Λιώνουν τα χιόνια όθε διαβεί, όθε περάσει η Κόρη.
«Ξυπνάτε, εσείς που κοίτεστε, ξυπνάτε όσοι κοιμάστε,

το θάνατο όσοι εγεύτητε, τώρα ζωή χορτάστε».
Οι χρόνοι φεύγουνε, πετούν και πάντα εκείνη η μέρα
είναι γραμμένο εκεί ψηλά να λάμπει στον αιθέρα
μ’ όλα τα κάλλη τ’ ουρανού. Στολίζεται όλη η φύση
με χίλια μύρια λούλουδα για να τη χαιρετίσει.

Γιορτάστέ την, γιορτάστέ την! Καθείς ας μεταλάβει
από τη Χάρη του Θεού. Και σεις, και σεις οι σκλάβοι,
όσοι τη δάφνη στην καρδιά να φέρετε φοβάστε,
αφορεσμένοι να ’στε!
[1859]


Η ανατίναξη του Χρήστου Καψάλη, Βρυζάκης


Εις Σάμον, Ανδρέας Κάλβος

Όσοι το χάλκεον χέρι
βαρύ του φόβου αισθάνονται,
ζυγόν δουλείας, ας έχωσι·
θέλει αρετήν και τόλμην
                η ελευθερία.

Η Έξοδος του Μεσολογγίου, Βρυζάκης


Άγαλμα της Μπουμπουλίνας στις Σπέτσες
Εθνικός Ύμνος Διονύσιος Σολωμός

Σ γνωρίζω π τν κόψη
το σπαθιο τν τρομερή,
σ γνωρίζω π τν ψη
πο μ βία μετράει τ γ.

π' τ κόκαλα βγαλμένη
τν λλήνων τ ερά,
κα σν πρτα νδρειωμένη,
χαρε, χαρε, λευθερι !


«Μια φορά εβαπτίστημεν με το λάδι, βαπτιζόμεθα και μία με το αίμα δια την ελευθερίαν της πατρίδος μας».
Θεόδωρος Κολοκοτρώνης

Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, Παρθένης